Mange hevet øyenbrynene da det ble klart at Netcom vil åpne sitt nye mobilnettverk 1. mars uten å åpne for mobiltelefoner. Nettverket vil kun være åpent for innstikkskort for PC-er kom det frem.
Inntil denne avsløringen ville Netcoms folk ikke si mye om lanseringen for ikke å ta spenningen bort fra pressekonferansen tirsdag 1. mars. Men etter avsløringen ble tydeligvis mediestrategien lagt om, og prismodellen ble avslørt i en pressemelding mandag morgen. Med makspris på 499 kroner i måneden skal Netcoms UMTS bli et alternativ til fastlinjebredbånd, melder selskapet.
Men Netcom er ikke alene om å åpne for mobiler først, kommenterer to representanter for Nokia.
- Det er vanlig å starte med datakort. Vodafone gjorde det blant annet, og O2, så vidt jeg husker, sier Oscar Salonaho, markedssjef for teknologi i Nokia Networks.
- Det er naturlig å starte med innstikkskort fordi det er lett å se fordelene, mener han.
Hans kollega, som har Netcom som kunde, er enda mer positiv.
- Det er en ren posisjonering, de sender en melding til bedriftene om å bruke dem. Det er en god grunn, synes jeg, sier Erich Hugo, produkt og teknologisjef for Nokia i Skandinavia.
Hvis dette var en planlagt strategi, og ikke et teknisk problem, så har den slått feil i media så langt.