Netcoms nedetid får ingen konsekvenser

Stadig flere bruker bare mobiltelefonen, men myndighetene er maktesløse overfor Netcom og Telenor.

Netcoms mobilnett falt ut i to timer fredag 28. april. Det forårsaket problemer for mange av selskapets kunder og fordi det var den tredje store nedetiden på to år var reaksjonene sterke.

Nå har Post- og Teletilsynet mottatt en detaljert rapport fra Netcom om hva som gikk galt og hva selskapet vil gjøre det fremover. Rapporten er unntatt fra offentligheten og Post- og Teletilsynet kan derfor bare si at de er fornøyd med svaret de har fått.

    Les også:

- Den beskriver i detalj hva som skjedde og hvilke tiltak som vil bli iverksatt. Vi er fornøyd, sier Jarle Kiil, sjefsingeniør i Post- og Teletilsynet til digi.no.

Tilsynet fikk rapporten 10. mai og forbereder nå et møte med Netcom for å få ytterligere detaljer om hendelsen. Mer enn det kan ikke Post- og Teletilsynet foreta seg i saken.

- Vi har ingen mulighet til å straffe Netcom på noen som helst måte, sier Kiil til digi.no.

Netcom har frekvenskonsesjoner og det eneste myndighetene kan gjøre er å frata selskapet konsesjonen. Det er i praksis ikke mulig. I praksis er det derfor bare kundenes reaksjoner som kan gjøre noe med Netcom.

- Problemet med mobilnettene er at de ikke er definert som samfunnskritiske. Per definisjon er det bare Telenors fastnett i dag som er definert som det, sier Kiil.

Han er mest opptatt av samfunnsmessige funksjoner og sikkerhet og sier rett ut at mobilnettet ikke egner seg for dette i dag.

- Ingen samfunnskritiske institusjoner bør bruke mobil, sier Kiil.

Sjefsingeniøren kan fortelle at Post- og Teletilsynet nå jobber med å utrede en prioritetsordning for mobilnettet slik at samfunnskritiske institusjoner kan få prioritet hvis noe går galt.

- Vi skal i utgangspunktet rådgi dem direkte, i praksis er det titusenvis av aktører så det går ikke. Vi holder nå på å utrede en prioritetsordning i mobilnettet som gjør at noen kan prioriteres.Teknologien er mulig å få på plass, forteller Kiil.

Til de mange frustrerte telefonbrukerne som ble rammet, har Kiil dystre spådommer om fremtiden. Han tror at vi vil oppleve mange flere slike avbrudd i tiden fremover.

- Jeg tror vi kommer til å få flere slike hendeleser i fremtiden når bredbåndstelefoni tar av. Det er jeg nesten sikker på og vi ser tegn på det allerede nå, sier Kiil til digi.no.

Samtidig sender han et lite spark til forbrukerne som krever stadig mer for mindre av sine teleleverandører:

- De kundene som klager mest er de som har vært ute etter de billigste tjenestene, sier Kiil.

Til toppen