Netcoms nye personsvar først på iPhone

«Visual Voicemail» lar deg slippe «tast 5 for å slette, tast 6 for neste melding».

Mobiloperatøren Netcom, som knapt har gjort noe med sin personvartjeneste de siste ti årene, opplyser at «Visual Voicemail» vil fungere på alle iPhone 3G med 3.0-programvare fra 6. juli, og på iPhone 3GS som lanseres offisielt 31. juli.

Visual Voicemail er en personsvarklient som leverer alle personsvarmeldinger direkte til mobiltelefonens innboks. Det betyr at man slipper å forholde seg til en talemeny for å høre meldingene på telefonen. I stedet for «tast 5 for å slette, tast 6 for neste melding», ser man i innboksen hvilke meldinger man har fått, og kan lytte på dem direkte – og slette dem etter ønske.

Brukere av Netcom-tjenesten «Trådløs bedrift» får i dag personsvarmeldinger også som e-post. Det er praktisk så lenge man sitter ved pc-en. Ulempen er at det ikke er noen synkronisering med selve personsvartjenesten: Meldinger som er lyttet og slette på pc-en, står fortsatt som «nye» når man ringer tjenesten fra mobilen. Det blir mye tasting av 5 og 6 før man kommer fram til meldingen man ønsker.

Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom forteller til digi.no at tjenesten bare fungerer i tilrettelagte mobiltelefoner. Han går ut fra at også andre leverandører enn Apple vil tilby mobiltelefoner som støtter Visual Voicemail, men kan ikke si noe konkret, verken om hvem eller når.

Vederhus kan heller ikke opplyse hvorvidt man kan vente noen synkronisering mellom Visual Voicemail og ordningen fra Trådløs bedrift er personsvarmeldinger også sendes som e-post.

Visual Voicemail ser med andre ord til å være lagt opp mer med tanke på forbrukermarkedet enn bedriftsmarkedet.

Alternativet til Visual Voicemail er en tjeneste som Netcom kaller Personsvar Direkte. Det går ut på at meldingene leveres som MMS direkte til telefonen. Bestilling skjer via Netcoms tjeneste Min Side.

    Les også:

Til toppen