(Bilde: Per Ervland)

Netfix runder 30 millioner

Skryter av vekst etter børsfall.

Tirsdag offentliggjorde filmstrømmingsgiganten Netflix resultater for tredje kvartal. Tallene ble ikke vel tatt imot av markedet, som sendte aksjen kraftig ned på grunn av skuffende vekst.

Selv om de er verdens klart største aktør i markedet for filmer strømmet over nettet er det nemlig innen nettbasert DVD-utleie selskapet henter aller meste av sitt overskudd fra. Men siden denen virksomheten faller kraftig, må selskapet kompensere med en kraftig vekst i strømmingsbrukere for at forretningsmodellen skal holde vann.

Etter det kraftige børsfallet denne uken (onsdag falt selskapets aksjer over 11 prosent) er det viktig for selskapet å overbevise markedet om at de er i vekst.

Torsdag sender selskapet ut en pressemelding der de bekrefter at de har nådd strømmings-bruker nummer 30 000 000, altså 30 millioner kunder på verdensbasis. 25 millioner av kundene er i USA. I 2009 nådde strømmingstjenesten den første milepælen med 10 millioner kunder. Året etter hadde selskapet 20 millioner kunder.

At det da tok over to år for å nå 30 millioner kunder henger sammen med den internasjonale ekspansjonen. De har nemlig introdusert tjenestene i Canada, Latin-Amerika og Europa. Så langt er Netflix tilgjengelig i 51 land, hvorav Norge er siste tilskudd til sammen. Forrige uke etablerte nemlig tjenesten seg i Norden.

Da selskapets ledelse besøkte Norge forrige onsdag fikk vi et intervju med produktsjef Neil Hunt der han forklarete hvordan de bruker algoritmer og analyse for å finne frem til de filmene du vil se. Saken kan du lese her: Netflix' viktigste våpen

Til toppen