Blir Netflix neste selskap etter Skype som Microsoft kjøper? Spekulasjonene går i det amerikanske markedet. (Bilde: Per Ervland)

Netflix neste for Microsoft?

Rykteflom etter kraftig kursoppgang.

Verdens største strømmingstjeneste, amerikanske Netflix, har vært i vinden de siste ukene. For to uker siden inntok de det norske markedet som ledd i sin internasjonale ekspansjon. Forrige uke meldte selskapet om svakere vekst i antall strømmingskunder. Dette førte til en kraftig nedgang i aksjekursen. Men fredag kom oppgangen tilbake.

Aksjen løftet seg over 13 prosent på høyt volum. Grunnen skal ifølge Forbes være spekulasjoner om at Microsoft skal være interessert i å kjøpe selskapet.

Det som har gitt spekulasjonene næring er at Netflix toppsjef, Reed Hastings, nettopp kunngjorde at han vil gå av som styremedlem i Microsoft, hvor han har hatt styreverv de siste fem årene.

For Microsofts styre ville det vært vanskelig å starte oppkjøpsprosess dersom selskapet de vil kjøpe er representert med sin toppsjef i sitt eget styre. Men forklaringen kan like gjerne være at Hastings ikke har tid til arbeidsmengden styrevervet medfører. Dette var også Hastings forklaring.

Men hva om Microsoft vurderer å kjøpe Netflix? Det er nemlig ingen tvil om at selskapet har både motiv og anledning.

La oss ta motivet først: Microsoft ønsker å få en større del av konsument-markedet. De vil lage produkter og tjenester som mennesker, ikke organisasjonsnummer, betaler for og bruker.

I dag er dette særlig sentrert rundt Xbox-satsningen, som også blir utvidet med musikk-tjenester. Strategien til Microsoft er å plassere Xbox som en underholdningssentral i folks hjem, og ikke bare basert på spill. Samtidig vet vi at Xbox og andre spillkonsoller er den mest vanlige måten kundene til Netflix faktisk bruker strømmetjenesten.

Med Windows 8 tar også Microsoft seg inn i forbrukertunge segmenter som nettbrett og smarttelefoner. Da er det viktigere enn noen sinne å kunne tilby tunge innholdstjenester.

Netflix har i dag den største nettstrømmingskatalogen i markedet og sammen med Microsoft ville de hatt en helt annen distribusjonskraft og tyngde enn de har i dag. Bare tenk på forhandlingene med de som står for kostnadene til selskapet: rettighetshavere som filmstudio og TV-kanaler.

Motivet for et oppkjøp burde være bra nok. Men hva med anledning?

Netflix prises til drøye 3,8 milliarder dollar. Microsoft har nærmere 70 milliarder dollar, enten i kontanter eller i investeringer som raskt kan la seg realisere. Så selv om Microsoft gir eierne i Netflix dobbel pris for sine aksjer, er bare 10 prosent av kontantbeholdningen brukt.

Til sammenligning kjøpte Microsoft Skype i fjor for 8,5 milliarder dollar, nesten 47 milliarder norske kroner. Nå må det tas med at Microsoft har en stor andel av sine kontanter på bok i datterselskaper utenfor USA. Dersom de skal brukes til å kjøpe opp selskaper i USA, så må de tas hjem og skattlegges. Men det hersker liten tvil om at det ikke er mangel på penger som vil strande et eventuelt oppkjøp.

Om Microsoft faktisk vil bruke de nødvendige milliarder for å bli en av verdens største medieaktører på nettet, er mildt sagt høyst usikkert. Men spekulasjonene om hva Microsoft vil finne på i en tid med fallende PC-salg og økt fokus på forbrukermarkedet, vil fortsette. Det er kanskje det eneste sikre.

    Les også:

Til toppen