FORBRUKERTEKNOLOGI

Netflix øker prisene

Nye abonnenter må betale mer.

ØKER: Netflix har tatt markedet med storm og har over 40 millioner abonnenter. Her viser selskapets kommunikasjonsdirektør Joris Evers frem løsningen for digi.no under et norgesbesøk.
ØKER: Netflix har tatt markedet med storm og har over 40 millioner abonnenter. Her viser selskapets kommunikasjonsdirektør Joris Evers frem løsningen for digi.no under et norgesbesøk. Bilde: Harald Brombach
9. mai 2014 - 08:54

Den amerikanske strømmegiganten Netflix, som i praksis tok livet av Telenors forsøk på en tilsvarende tjeneste, har satt opp prisene.

Avgiften øker fra 79 kroner måneden til 89 kroner måneden, tilsvarende en prisøkning på drøyt 12,5 prosent, men dette gjelder bare nye abonnenter.

Sukrer pillen

Netflix lover nemlig å fryse avgiften for eksisterende medlemmer. De garanterer også at prisen ikke skal endres de neste to årene.

– Som et takk for at du allerede er medlem av Netflix, garanterer vi at abonnementet ditt, samt prisen, ikke endres på to år, skriver de i en epostmelding til kunder fredag morgen.

Netflix tok det norske markedet med storm, og overrasket Telenor, da de lanserte i Norge høsten 2012, som et av de første europeiske markedene de gikk inn i.

Prisen på 79 kroner måneden tvang flere konkurrenter til å sette ned sine priser, mens Telenors Comoyo View-satsing ble lagt ned etter tre måneder.

Etter kort tid hadde over 360.000 norske hjem sikret seg et abonnement. NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen har kalt lanseringen til Netflix den mest suksessfulle i norske mediehistorie noensinne.

I dagens prisvarsel oppgir Netflix at de øker sine månedspriser «slik at vi hele tiden kan fortsette å legge til flere filmer og TV-serier».

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra