Robin Wright og Kevin Spacey fra House of Cards sørget for at Netflix leverte meget sterke resultater i årets første tre måneder. Nå varsler selskapet at de skal bli tøffere mot de som selger rettigheter til serier og filmer. (Bilde: Gregory Pace/BEI/Rex Features/All Over Press)

Netflix skal bli tøffere

Kundene strømmer til.

Netflix leverte mandag resultater for første kvartal 2013 og imponerte markedet med tall som var bedre enn forventet. Ifølge Wall Street Journal steg aksjekursen 24 prosent etter at resultatet ble kjent i markedet etter ordinær handelstid.

4 milliarder timer

Totalt fikk selskapet mer enn 3 millioner nye brukere i kvartalet, noe som gjør at de nå har over 26 millioner brukere, som enten er fast betalende eller som bruker tjenesten på prøvebasis. Til sammen strømmet de enorme 4 milliarder timer film og TV-serier.

Slikt blir det også penger av: Omsetningen nådde totalt sett over 1 milliard dollar for første gang, fra 870 millioner dollar samme periode i fjor.

Kostbar satsning

Men ekspansjonen har kostet. Nettoresultatet endte med et magert overskudd på tre millioner dollar. Men det er takket være den internasjonale ekspansjonen, som fremdeles ikke genererer overskudd. I markedene utenfor USA (f.eks Norge og Storbritannia) endte resultatet med et underskudd på 77 millioner kroner.

Forbi DVD

For strømming i det amerikanske markedet ble det imidlertid et overskudd på 131 millioner dollar. Det er en milepæl: For første gang gikk tjente Netflix mer på å strømme filmer til amerikanske kunder, enn de tjente på å sende amerikanske kunder DVD-plater i posten. Netflix har nesten 8 millioner kunder som får DVD-er med filmer fra Netflix jevnlig: en virksomhet som stadig blir mindre men som i forrige kvartal generte 113 millioner dollar i overskudd.

Suksess med egne serier

En vesentlig del av de gode resultatene i kvartalet kan tilskrives suksess-serien House of Cards, som Netflix selv finansierte og har rettighetene til å strømme. Serien, med Kevin Spacey i spissen, fikk en rekke nye kunder til å tegne seg som abonnenter. Dette gjør Netflix også i en direkte konkurransesituasjon til de store rettighetshaverne, som de kjøper innhold av. Netflix varsler at de kommer med en rekke nye «Netflix Original» i løpet av året.

Skal bli tøffere

Suksessen har tydelig ført til mer selvtillit i det amerikanske selskapet, som nå varsler at de skal bli tøffere i forhandlingene om godt innhold.

– Ettersom vi fortsetter å fokusere på eksklusivt og kurert innhold, vil vår villighet til å betale for ikke-eksklusivt innhold falle, skriver selskapets ledelse i et brev til aksjonærene. Der varsler de også at deres brede innholdsavtale med Viacom, Nickelodeon, BET og MTV-innhold vil utgå.

    Les også:

Til toppen