NetGravity fyller salgshullet

Programvareselskapet NetGravity, som leverer annonsestyringssystemer til det norske internettet, har inngått en strategisk allianse med et nystartet amerikansk annonseselskap. Det vil gjøre selskapet til en mer seriøs utfordrer til DoubleClick.

NetGravity og DoubleClick er de dominerende selskapene på det norske markedet som leverer tekniske løsninger på det norske nettannonsemarkedet. Mens NetGravity hittil har nøyd seg med å lisensiere sin programvare til sentrale aktører, inkludert Scandinavia Online, har DoubleClick etablert seg med en egen norsk avdeling med selgere og rådgivere for nettannonsering.

Nylig har også et nytt internasjonalt nettverk kalt 24/7 kommet inn på markedet under ledelse av Stein Georg Lillemoen i Norden, en tidligere SOL-ansatt. Det nettverket fokuserer i mest mulig grad på annonserådgivning og ikke på tekniske løsninger for annonsestyring.

Nå styrker NetGravity sin posisjon i USA med å alliere seg med et nystartet selskap som vil bringe salg inn i programvareselskapet. Richard Glassberg er en tidligere sjef for Turner Interactive Sales og tok styringen i nettannonseselskapet Omni-Net tidlig på året.

Men det selskapet varte kun et par måneder før Glassberg forsøker på nytt med sitt Phase2Media, som er fundert på restene av Omni-Net.

Glassberg er en gammel kompis med adm. dir. i NetGravity John Danner fra Turner-dagene. Ifølge The Industry Standard har de nå inngått en strategisk allianse der Phase2Media skal sørge for salgsdelen, mens NetGravity beholder sin gamle rolle som teknisk tilbyder av annonsetjenester på nettet.

Glasser har allerede hanket inn en tidliger salgsdirektør i puhs-selskapet PointCast og en tidligere sjef i community-selskapet DejaNews.

- Min første tanke er hvor kjapt vi kan greie å konkurrere med DoubleClick, og min største bekymring er hvor kjapt vi kan greie å konkurrere med DoubleClick, sier Glassberg til The Industry Standard.

Til toppen