NetHouse pusser opp

Alle e-handelskonseptene til NetHouse er solgt ut til gründeren Øivind Robbestad. Nå skal NetHouse satse på konsulentjenester og lover svarte tall til februar i neste år.

NetHouse solgte denne uken e-handelskonseptene SmartShopper , ebud, Wistex og Armyshop.com til NetHouse-grunder Øivind Robbestad for den nette sum av 3,5 millioner kroner. Auksjonstjenesten Auksjonsnett selges til Orkla-eide GiBud for omtrent en halv million kroner.

Dette er nyheten administrerende direktør i NetHouse, Tom Andersson, kunne vise til da han traff digitoday.no.

- Dette var ikke kjernevirksomhet for oss, og derfor har vi solgt det ut, sier Tom Andersson til digitoday.no. Han forteller at feilgrepet NetHouse gjorde var å ikke fokusere driften av selskapet på kjernevirksomhet. At det var den tidligere gründeren Robbestad som kjøpte "vrakgodset" var ifølge Andersson en ren og skjær tilfeldighet.

- Det var flere interessenter til disse selskapene, men det var Robbestad som fikk tilslaget siden han betalte mest, sier Andersson.

Robbestad trakk seg ut av NetHouse tidligere i år, og har ifølge Andersson ikke noe å gjøre med styre og stell i selskapet, annet enn å være storaksjonær. Robbestad har siden sommer drevet med storsalg av NetHouse-aksjer.

Aksjekursen har falt mer enn 90 prosent siden toppen på 23 kroner før fallet i IT-sektoren. I dag er kursen nede i omkring 1,7 kroner. Robbestads aksjesalg av sitt gamle selskap har med andre ord langt på vei finansiert oppkjøpet av selskapet fallerte e-handelskonsepter.

Andersson sier at det nå skal satses på konsulentjenester. NetHouse har etablert, planlagt, bygget og driftet e-commerce konsepter siden starten. Dette mener Andersson at selskapet har så sterk kompetanse på at de skal lykkes med å bygge opp e-commerce-strategier. Dette inkluderer løsninger, drifting og konsulentjenester til næringslivet. NetHouse har blant annet bygget løsningen for Telehuset, CoShopper og flere andre kjente sider, sier Andersson til digitoday.no.

Mediadelen av NetHouse, som per i dag blant annet har en nettavis, skal også bli et satsingsområde får å sikre videre vekst. - Mediadelen av NetHouse blir et satsingsområde. Vi opplever en enorm etterspørsel etter tjenestene denne delen kan levere, sier Andersson. Dette er tjenester som inkluderer informasjonsflyt blant selskaper som skal komme seg på nettet, samt innholdstjenester.

Andersson sier at det siden juni har vært en hard omorganisering i NetHouse, og at selskapet nå er "80 prosent" friskmeldt. - Omorganiseringen har vært kostbar, men den har gått veldig fort, sier NetHouse sjefen, som mener at det aller meste er på plass. Men han utelukker ikke at det kan komme nye emisjoner i selskapet, for å skaffe til veie penger. - Det vurderes det, ja. Vi hadde fra før planlagt en emisjon i oktober. Men ingen ting er bestemt, sier Andersson til digitoday.no

Men det kan også vanke noen penger på de to vertikale portalene NetHouse er majoritetseier i. - Det er dessverre slik at disse tjenestene ikke er kjernevirksomhet for oss, og da blir det feil å sitte på oppimot 70 prosent av dem. Jeg sier dessverre fordi dette er helt riktige satsinger, men som sagt: det er ikke innenfor kjerneområdet, sier NetHouse-sjefen. I et av selskapene skal det gjøres en emisjon i nær fremtid, men hvordan NetHouse skal realisere mulige gevinster i selskapene er ikke avklart.

Det kan også bli aktuelt for NetHouse å gjøre oppkjøp av selskaper. Da særlig innenfor telekom og IP området.
- Det er på dette området mye vil skje i tiden fremover, sier Andersson som vektlegger at et e-handels-konsulentselskap som NetHouse skal være, også må komme inn på nye plattformer.

Målet for Andersson, og det avgjørende for NetHouse sin fremtid, er lønnsomheten. Her lover Andersson at det kommer svarte tall i løpet av februar neste år. - Grunnen? Vi har bare den siste uken signert kontrakter for 4 millioner kroner. Interessen er meget god. Derfor føler jeg meg trygg, og lover svarte tall i februar, avslutter Andersson.

Til toppen