RESULTATERFINANS

NetNet øker marginene

Regnskapet for 1997 viser at NetNet øker marginene på sin virksomhet. Selskapet trekker frem meget høye marginer på trafikk til mobiltelefoner som den største bidragsyteren.

Jørgen Christiansen
7. apr. 1998 - 15:43

Bruttomarginen i 1997 var på hele 16,3 prosent, mot 13,2 prosent i 1996. NetNet International omsatte for 18,2 millioner dollar (138 millioner NOK) i 1997 mot tre millioner dollar i 1996. Omsetning i februar måned 1998 tilsier en årlig omsetning på 39 millioner dollar.

Styret for NetNet International regner ikke med at selskapet vil se positive kontantstrømmer i 1998.

Bunnlinjen viser et tap på 14,7 millioner dollar mot et tap i fjor på 5,7 millioner dollar. Underskuddet forklares med betydelige etableringskostnader, generelle kostnadsøkninger og høyere avskrivninger.

Totale investeringer i 1997 var på 20,9 millioner dollar (altså høyere investeringer enn omsetning), hvorav 15,4 millioner dollar skyldes investeringer i anleggsmidler. Av disse er 4,5 millioner dollar knyttet til installeringer hos kundene. Disse investeringene avskrives over halvannet til tre år. Totale avskrivninger i 1997 ble på 3,5 millioner dollar.

I løpet av 1997 økte antallet aktive kunder fra 1.493 til 6.870. Ved utgangen av februar måned hadde selskapet passert 8.000 kunder.

Kilder i selskapet sier til digi.no at målet for 1998 er at man skal ha rekruttert 16.000 kunder ved utgangen av året, hvorav 14.000 bør være i drift. Det antydes samtidig i kommunikasjon med markedet at de 8.000 kundene tilsvarer rundt regnet 250.000 brukere.

Selskapet innrømmer i en pressemelding at man har hatt betydelige problemer med å få nye kunder i Tyskland operative. Dette skyldes først og fremst problemer med å integrere kunder fra Televersa inn i NetNets infrastruktur. I den forbindelsen er topplederen i Tyskland skiftet ut. Selskapet har også hatt problemer med trafikken i nettverket, lav kapasitet i nettverket og dårlig kvalitet på utstyret som er installert hos kundene, men hevder at en plan for å rydde opp i disse problemene er i ferd med å bli satt ut i livet.

NetNet fortsetter å øke kapasiteten i sitt eget nett og har blant annet doblet svitsjekapasiteten i Sverige og Danmark i løpet av året. I 1998 vil selskapet bygge ut svitsjer i Sveits og Østerrike. I januar åpnet selskapet en internasjonal hjelpetjeneste med 24-timers tilgjengelighet, syv dager i uken.

Som vi skrev mandag morgen har selskapet utsatt den planlagte børsnoteringen i Stockholm. I en pressemelding sier selskapet at dette skyldes at man har blitt kontaktet av flere internasjonale teleselskap. Styret har vedtatt at man skal starte strategiske samtaler med en utvalgt gruppe selskaper for å se på mulighetene for industrielt samarbeid eller en sammenslåing.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.