NetRatings kjøper og kjøper i nettmålingsmarkedet

NetRatings kjøper målevirksomheter både fra DoubleClick og Jupiter Media Metrix og sluttet fred med hovedkonkurrenten. Men økonomisk går det ikke spesielt bra.

Nielsen/NetRatings ser ut til å bli den strategiske vinneren etter at området for analyse på Internett har vært gjennom en kraftig restrukturering den siste tiden. Det er de tradisjonelle analyseaktørene, som Norsk Gallup/Taylor Nelson som har tatt grep i Skandinavia, etter at både Nielsen/NetRatings og Jupiter MMXI Europe ikke har fått skikkelig fotfeste i de skandinaviske landene med sine kostbare online-målinger.

Unntaket er Sverige, hvor Jupiter MMXI har greid å skaffe seg et skikkelig innpass med sine Media Metrix-paneler blant et utvalg av svenske nettsurfere. I Norge har verken Nielsen/NetRatings eller Jupiter hatt tålmodighet til å vente på at systemene skulle etablere seg.

Nå kjøper NetRatings den europeiske virksomheten til Jupiter med sine 60 ansatte, for to millioner dollar i kontanter. Det melder Reuters. I en annen avtale, som ble annonsert parallelt, kjøper NetRatings de restererende 80 prosentene av eRatings, fra ACNielsen.

Både NetRatings og ACNielsen har hollandske VNU som majoritetseier, og kjøpet av eRatings (9,6 millioner dollar i aksjer) innebærer at NetRatings har sikret seg kontrollen over to stykker panelmålinger i Europa.

Tidligere i år har det kommet fram at Jupiter har hatt et stort behov for å skaffe seg kontanter for å løse en vanskelig finansiell situasjon. Dette skjedde i kjølvannet av at en tidligere annonsert fusjon med NetRatings ble kansellert. Jupiter uttalte da til digi.no at kontantene kun varte til midten av mai. Nå fikk altså selskapet hardt tiltrengte kontanter i siste liten.

Les sakene her:

NetRatings løste også et annet problem for Jupiter mens de var i gang: de to partene inngikk forlik om et søksmål og patenter, etter at Jupiter hadde saksøkt konkurrenten i september 2000. NetRatings betaler Jupiter 15 millioner dollar for å bruke lisens på to teknologipatenter for internettmålesystemer i USA til og med juni 2005.

I forrige måned kjøpte NetRatings annonsemålingsverktøyet AdRelevance fra Jupiter for 8,5 millioner dollar. Og på mandag kom meldingen om at DoubleClick (DC) hadde solgt sitt annonseverktøy til nettopp NetRatings for 18,5 millioner dollar i en blanding av aksje- og kontantsalg

Systemet heter @plan og vil bli integrert i DCs DARTmail og planleggingsproduktet MediaVisor, skriver Reuters.

Men til tross for offensive, har heller ikke NetRatings sluppet unna de vanskelige tidene for internettbransjen. Omsetningen for første kvartal var bare 4,3 millioner dollar, mot 6,7 millioner dollar for ett år siden. Selskapet gikk med et tap på 17,7 millioner dollar, mot minus 3,4 millioner på samme tid i fjor.

Dette er ikke noe sammnelignet med nedgangen i Jupiter Media Metrix sine dystre tall: Omsetningen falt fra 29,6 millioner dollar i første kvartal 2001 til 10,8 millioner dollar i første kvartal 2002. Av 2002-tallene, kom 5,9 millioner fra målevirksomheten (mot 14,3 mill. i 2001), 4,7 millioner dollar fra research og rådgivning (mot 14,3 millioner i 2001) og 164.000 amerikanske dollar fra begivenhetsarrangementer, en nedgang fra 987.000 dollar i første kvartal 2001.

Til toppen