Nets skal endre organisasjonen for å kunne komme opp med smarte betalingsløsninger som kan tas i bruk i løpet av kort tid. (Bilde: Colourbox)

NETS

Nets kutter 220 stillinger

Må bli smartere i kampen mot Google og Facebook.

De neste par månedene skal Nets kvitte seg med 220 ansatte i Norge, Danmark, Finland og Sverige. Konsernet leverer betalings-, kort- og informasjonsløsninger i Norden og har 2500 medarbeidere.

Planene omfatter med andre ord en reduksjon på nærmere 10 prosent.

Mer enn 800 av de ansatte er teknologer.

– Vi driver lønnsomt, men må ta noen grep for at vi fortsatt skal ha svarte tall i regnskapet om fem år, sier kommunikasjonsdirektør Søren Winge til digi.no.

Samler teknologiene

Den offisielle forklaringen er en organisering av virksomheten som ikke er i tråd med de behovene selskapet har.

Tradisjonelt har fokuset vært på teknologiene og produktene som skal utvikles, mens ledelsen ønsker å konsentrere kompetansen fra flere produktgrupper rundt den enkelte kunde, som en bank eller butikkjede.

– Vi må bli mer smidige og i stand til å komme opp med innovative løsninger overfor kundene våre, sier Winge. På sitt språk kaller foretaket det å gå fra en produktorientert til en kundeorientert organisasjon.

Husker du denne? Danske kundeserviceansatte kikket på ekskjæresters kortbruk

Rammer alle

Ifølge Winge kommer kuttene til å ramme jevnt i alle de fire nordiske landene, inkludert Norge. Det skal ikke være aktuelt å fjerne den teknologiske kompetansen fra noen av landene. Derimot satser man på å høste såkalte synergieffekter som ennå gjenstår etter flere fusjoner de siste årene: Flere oppgaver dekkes av flere folk enn det strengt tatt er behov for.

– Vi ser på alle muligheter som ikke går utover leveranser, sier kommunikasjonsdirektøren.

Hvilken kompetanse vil dere helst ha i hus?

– Den som bidrar til å levere fremtidens betalingsløsninger. Og konkurransesituasjonen innebærer at vi må bli flinke til å utvikle innovative løsninger med kort "time-to-market", svarer Winge.

Litt spennende: Hun får stor makt over det digitale Norge

Google og Facebook

Hardere konkurranse er et sentralt motiv for Nets i denne saken.

– Vi opplever en økt konkurranse på det nordiske markedet fra internasjonale konkurrenter. Både fra aktører som er etablert innenfor betalingsområdet, men også fra internasjonale teknologileverandører som Google og Apple som beveger seg inn i betalingsområdet, sier kommunikasjonssjef Stein-Arne Tjore hos Nets Norway.

Søren Winge peker også på tilsvarende initiativ fra Facebook.

Strategien er at de overtallige går frivillig, og de skal lokkes med sluttpakker.

– Størrelsen på sluttpakkene er ikke avklart, men de vil variere avhengig av blant annet ansiennitet, sier Søren Winge.

Til toppen