Netscape blir bokforlegger

Microsoft-konkurrenten Netscape prøver nye inntektskanaler og markedsføring av merkevarenavnet; i allianse med IDG har selskapet dannet Netscape Press for å pusje bøker og CD-ROM ut i markedet.

Programvareprodusenten og internettgiganten Netscape er i involvert i en oppkjøpsprosess verdsatt til 4,2 milliarder dollar med America Online (AOL).

Etter å ha trappet ned nettleserkampen mot Microsoft, har Netscape satset mest på salg av programvare til bedriftenes intranett og oppbyggingen av sin egen portal. På Netcenter får selskapet inntekter fra blant annet reklame og elektronisk handel.

Nå inngår Netscape en ny avtale for å få nok en inntektsstrøm. Sammen med International Data Group (IDG) som blant annet gir ut Computerworld og en rekke fagbøker innen data, skal det produseres bøker og CD-ROM både for konsument- og bedriftmarkedet, melder Reuters.

I løpet av våren 1999 skal bøkene selges over web og i bokhandelen under merkenavnet Netscape Press. Bøkene skal ta utgangspunkt i Netscape-produkter og -teknologi; selskapet har til hensikt å veilede publisisten IDG Books Worldwide når det gjelder titler, innhold, forfattere og teknisk ekspertise.

Til toppen