- Netscape blir medieselskap

- De neste 60 dagene vil du se Netscape ekspandere massivt på mediaområdet, sier selskapets toppsjef Jim Barksdale.

- Vi har introdusert så mange mennesker til Yahoo! at vi nå synes det er på tide å introdusere folk til oss selv, sier Barksdale i et intervju med Wired News.

Netscape er i store forandringer ifølge Greg Vogel, en analytiker fra NationsBanc Montgomery Securities.

- Det skal bli interessant å se om selskapet over tid kan takle sin "identitetskrise". Netscape har fokusert på konsumentmarkedet, bedriftsmarkedet og nå på webben, kommenterer Vogel.

Og det gjenstår å se hvordan Netscape takler dette. Ifølge Wired News var Barksdale knapp med detaljene om den nye mediestrategien. Barksdale opplyste imidlertid at Netscape vil satse på samarbeidspartnere når det gjelder innhold. Dette inkluderer nye avtaler med aviser og databaser. Opprettelse av egen søkeside og tilbud om gratis e-post er også et ledd i den nye Netscape-strategien (se relatert artikkel i margen til høyre).

Søkemotorer som Yahoo, Infoseek, Exite og Lycos har til nå betalt omtrent fem millioner dollar per år for å ha en sentral plass på Netscapes trafikkskapende hjemmeside, Netcenter. Kontraktene med de fire selskapene går ut i løpet av neste uke, og reforhandlinger pågår. I følge Wired News tror de fleste at samarbeidet vil fortsette til en viss grad, mens analytikere mener det motsatte.

En analytiker i Forrerster Research, Chris Charron, sier til Wired News at Netscape "sannsynligvis kommer til å kutte samarbeidet" med søkemotorene, hvis de vil starte sin egen.

- De må gjøre mye forarbeid før de løsriver seg fra disse avtalene, men det vil sannsynligvis skje i løpet av de neste tre til seks månedene, mener Charron. Han legger til at det er til fordel for søkemotorene også. De er alle mindre avhengige, mindre villige til å betale store beløp, og mindre villige til å føye seg etter Netscapes krav.

Analytikere er enige om at Infoseek er den søkemotoren som vil bli hardest rammet av Netscapes omlegginger. Infoseek mottar omtrent en fjerdedel av sin trafikk gjennom sin posisjon på Netcenter.

En talskvinne for Yahoo, Diane Hunt, sier at det nå er mye vanskeligere og dyrere å etablere en ny merkevare med tilsvarende innhold og distribusjon som Yahoo allerede har etablert, enn det var for tre, to, eller til og med ett år siden.

Analytikere ser ut til å være enige i Barksdales nye strategi, men stiller samtidig spørsmålet: Hvorfor satte ikke Netscape igang tidligere?

Til toppen