BEDRIFTSTEKNOLOGI

Netscape "forfølger" Microsoft-kunder

Medieselskapet Netscape opptrer atskillig mer aggressivt enn det vi var vant til fra programvareselskapet Netscape. Nå iverksetter nettleserprodusenten en ny strategi der målet er å få brukere av Microsoft-nettlesere til å besøke Netscapes online-tjeneste Netcenter.

Therese Werenskiold
2. okt. 1998 - 14:27

I økende grad etter at Netscape begynte å tape markedsandeler på nettlesere, har selskapet fokusert på å tjene penger på inngangsporten Netcenter. Netcenter tilbyr nyheter og annet innhold, samt pekere til andre programvareprodukter fra Netscape.

Alle Internett-brukere kan gå til Netcenter-inngangsporten, uavhengig av hvilken nettleser de bruker. Men det er ikke nok for Netscape: Nå setter selskapet fokus på å få dyttet flest mulig brukere av Microsoft-nettlesere i retning av Netcenter-portalen. Senere denne måneden vil Netscape introdusere ny programvare som brukere av Microsofts Internet Explorer (IE) skal kunne laste ned fra nettet. Programvaren kalles Netscape tuneup for IE, og vil knytte brukerne til mange av Netcenters tjenester.

Netscapes annonseinntekter er basert på antall brukere, så det er avgjørende med et stort publikum. Netscapes nettleser leder folk direkte til Netcenter, og nå vil selskapet også lede brukere av andre nettlesere til samme sted.

En gang i tiden kontrollerte Netscape omtrent 80 prosent av nettlesermarkedet, men har gradvis mistet taket til fordel for Microsofts IE. Ifølge Infobeat viser en ny undersøkelse at Microsoft har gått forbi Netscape som den ledende nettleserleverandøren.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.