Netscape kjøper Opera

Utviklerne av den norske nettleseren Opera har skutt gullfuglen. Tirsdag kveld ble det klart at den amerikanske nettlesergiganten Netscape har kjøpt Opera for 7 millioner dollar. Dermed har en rekke av ildsjelene i selskapet blitt millionærer.

Selskapet - som har gjort alt for å holde en lav profil - har nå blitt kastet ut i rampelyset. Grunnlegger i Opera Software AS, Jon Stephenson von Tetzchner, understreket dette overfor digi.no den 18. februar i år.

- Vi er i en stilling der det ville vært enkelt å "boble opp" selskapet, men vi er ikke interessert i det. Vi har ikke lyst til å bruke tid på å fortelle investorer hva Internett er, sa Jon Stephenson von Tetzchner i Opera Software AS til digi.no.

Nå viser det seg altså at lavprofilstrategien har fungert. I det stille har selskapet samlet flere og flere brukere over hele verden, uten at selskapet har bruk én krone på markedsføring annet enn egenreklame på hjemmesiden. Jungeltelegrafen har tatt seg av resten. Så vellykket har selskapets strategi vært at Netscape nå betaler 7 millioner dollar for Opera Software.

Selskapet blir et datterselskap av Nasdaq-noterte Netscape Communications. I henhold til Netscape, vil Opera bestå, både som selskap og som merkenavn, et viktig punkt for eierne i Opera Software.De insisterte på at utviklingsvirksomheten skal fortsette i Norge. Nå, med Netscape i ryggen, vil staben bli ytterligere utvidet.

Netscape Opera - som kommer i versjon 4 før sommeren - blir sentral i Netscapes satsing mot såkalte set-top-bokser og Internett-apparater. Opera Software skal samarbeide med Diba - forskningsdelen av Sun Microsystems' mikroelektronikkdisvisjon - for å lage integrerte nettapparater. Selv om Opera bare har rundt én prosent av det globale nettlesermarkedet, representer de meget viktige brukere for Netscape som kjemper en innbitt kamp med Microsoft om markedsandeler.

Etter det digi.no erfarer, er det Operas styrke - at nettleseren er liten og kjapp - som har vært motivasjonen til Netscapes kjøp.

Til toppen