Netscape mot strømmen - hever prisene

Netscape taler nettet midt i mot; fra 1 april setter de opp prisene. Enterprise går opp 30 prosent, og selv Communicator, som konkurrerer mot gratis Explorer, går opp med 20 prosent. - Det er helt naturlig og gjenspeiler produktenes økte kapasitet, forteller Haakon Kayser, daglig leder hos den norske Netscape-importøren, Nocom.

Uberørt av flere rapporter som viser at Navigators markedsandel har gått ned, tar Netscape Communications et modig skritt i lys av dagens alt-skal-være-gratis-på-Internett holdning. Fra 1. april 1997 hever selskapet prisene med 20 til 30 prosent. I USA stiger Enterprise server fra $995 til $1.295 og SuiteSpot server fra $3.995 til $4.995. Til og med Netscape Communicator, som inneholder verdens mest populære nettleser - Netscape Navigator, går opp i pris fra $49 til $59. Det er friskt i betraktning av at hovedkonkurrenten Microsoft Corporation, gir bort sin nettleser, Internet Explorer.

- Prisene går opp globalt og vil få virkning også i Norge, selv om jeg ikke kjenner de nye prisene ennå, forteller Haakon Kayser, daglig leder hos den norske Netscape-importøren, Nocom Norge AS til digi:data. Jeg vil påpeke at dette gjelder fra 1. april, og at bedrifter som kjøper produkter eller tegner serviceavtaler før denne tid, vil få de gamle prisene.

- Prisstigningen er helt naturlig. Folk har hatt innstillingen at alt som har med Internett å gjøre skal være billig eller gratis. Produktene fra Netscape har vært for lavt priset, og med den økte kapasiteten, gjenspeiler den nye prisstrukturen et riktigere forhold mellom pris og verdi, avslutter Kayser.

Prisøkningen er et risikabelt, men nødvendig trekk for Netscape som forsøker å tilpasse seg en ny hverdag etter to år med eventyrlig vekst som ikke vil kunne fortsette i samme tempo. Selskapet har lagt svært mye arbeide i sine nye produkter, og det er ikke urimelig at de ønsker seg bedre betalt. Problemet er bare at datamarkedet har en lei tendens til ikke å like prisoppganger eller bry seg særlig om hva som er rimelig eller ønskelig for enkelte aktører. Det skal bli spennende å se om Netscape får med seg markedet på prisoppgangen. Hvis selskapet lykkes, kan det være startskuddet på at selskaper kan ta seg bedre betalt for Internett-relaterte produkter og tjenester.

Til toppen