Netscape spiller sparesset

I spillet for å overleve i nettleserkrigen med Microsoft, har Netscape spilt ut sparesset - å gi bort sin nettleser. Er det en genistrek eller en panikkreaksjon, spør Jens Kanden i dagens kommentar?

4. oktober 1996 skrev jeg en kommentar , "Microsoft utrydder Navigator," hvor jeg ikke levnet Netscape en sjanse i nettleserkrigen i lys av at Microsoft - verdens mektigste programvareselskap - ga bort sin nettleser.

22. januar 1998 meldte Netscape at selskapet ikke lenger vil ta seg betalt, hverken for nettleseren Navigator eller nettklientprogramvaren Communicator. To knalltøffe år i konkurranse mot Microsoft hvor Netscape så sine andeler av nettlesermarkedet krympe fra over 80 prosent til så vidt over 50 prosent, hadde gjort sitt. Navigator er ikke utryddet, som jeg tidligere skrev, men nettleseren er definitivt truet.

Ikke bare er Navigator truet, også selve selskapet er under press. I seneste kvartal leverte Netscape et overraskende tap på godt over 600 millioner kroner, og ti prosent av arbeidsstokken måtte gå.

I tillegg kommer meldinger om at hele eller deler av selskapet er til salgs, i henhold til Wall Street Journal: IBM, Oracle, America Online, Sun, og Novell er nevnt som mulige interessenter.

Det som er sikkert er at selskapet - som mer enn noe annet har båret fanen for Internett - står svekket igjen. Å konkurrere direkte med Bill Gates og Microsoft, er knalltøft - som Netscape har opplevd etter at Gates la om strategien i 1995 og definerte Internett som hovedsatsingsområde. Jeg tror faktisk at situasjonen i selskapet er mer utsatt enn det som har kommet offentligheten for øre. I henhold til Bloomberg News sliter Netscape med demotiverte medarbeidere som ikke lar seg lokke, selv av betydelige opsjonsordninger.

Jeg tror at Netscape faktisk vurderte om selskapet skulle gi bort nettleseren allerede da Microsoft kom inn på nettlesermarkedet i 1995, men fant ut at det ville bli for dyrt. I 1995 var nemlig Navigator selskapets hovedprodukt, og i 1996 stod nettlesersalget fortsatt for en vesentlig del av selskapets omsetning - selv om selskapet da hadde en rekke andre produkter. I 1997 - der i mot - representerte salget av nettleseren bare drøyt ti prosent av totalomsetningen. Med andre ord - selskapet hadde lite å tape på å gi bort programvaren.

Microsofts problemer med de amerikanske myndighetene, kom som bestilt for ledelsen i Netscape. Med Microsoft sysselsatt med å forsvare seg i retten og kontrollere de PR-messige skadevirkningene, har Netscape forsøkt å komme på offensiven. Selskapet gir bort Navigator og Communicator og gjør kildekoden fritt tilgjengelig. Fredag kunngjorde selskapet også et omfattende program for distribusjon av Netscape-programvare gjennom en rekke partnere.

Tydeligvis er Netscape nå opptatt av å vinne tilbake posisjonen som dominerende internettplattform. Microsoft står allerede svært sterk på brukernes datamaskiner gjennom Windows, og selskapet har styrket sin posisjon ytterligere gjennom sin gratisstrategi for Internet Explorer.

Vil Netscapes seneste manøvrer lykkes; vil selskapet ta tilbake sin sterke posisjon på nettmarkedet og bestå som selvstendig selskap?

Å gi bort Navigator og fredagens bud om at Netscape har igangsatt et storstilt distribusjonsprosjekt med en rekke leverandører, er skritt i riktig retning.

Likevel mener jeg at Netcsapes utspill bærer preg av å være litt for lite - litt for sent. Selskapet burde gitt bort Navigator allerede for ett år siden. Nå er Explorer et likeverdig produkt, og de fleste PC-produsenter og aksesstilbydere distribuerer Explorer - ikke Navigator. Selskapet har brukt for mye ressurser på å kjempe mot Microsoft og vil ikke kunne fortsette kampen på egenhånd.

Jeg tror også Netscapes nettleser er utsatt. Det spørs om selskapet - eventuelt nye eiere - er villig eller i stand til å videreutvikle Navigator i konkurranse med formidable Microsoft.

Derfor tror jeg - dessverre - at det spøker for Netscape Navigator som likeverdig konkurrent til Microsoft Internet Explorer!

Hva tror du?

Til toppen