Netshop solgte med tap for å komme inn

Med taps-priser har Netshop på litt over et år blitt den femte største IT-butikken på nett, men nå er det slutt.

Alle som driver med handel har alltid slåss med følgende konflikt: Du kan sette ned prisene og kjøpe deg kunder, men hva skjer når du før eller senere må løfte dem igjen for å tjene penger? Forsvinner ikke kundene igjen?

IT-nettbutikken med bransjeveteranen Svenn-Aage Lysebo ser ut til å klart kunststykket.

Lysebo startet opp i november i 2003 og fikk derfor bare en omsetning på 2,7 millioner kroner det året. Men veksten i fjor er det få som kan matche: I løpet av 2004, selskapets første år, endte man med et salg på 91 millioner kroner.

Dette gjør at han nå, i følge tall samlet inn av bladet ITbransjen, driver Norges femte største IT-nettbutikk. Komplett er størst, etterfulgt av MPX/XD, Dropzone, PSdata og så Netshop.

Og veksten fortsetter. I år har Netshop budsjettert med et salg på 200 millioner kroner og ligger allerede langt foran budsjettet, forteller Lysebo til digi.no.

Men en del stikkprøver digi.no har gjort på en titalls tilfeldig utvalgte varer på Komplett.no og Netshop.no viser jevnt like priser. Netshop ligger faktisk over Komplett på priser på prosessorer.

Lysebo medgir at dette stemmer og forklarer strategien:

- Vi priset oss agressivt det første halvdelen av 2004 for å gjøre oss kjent. I sommer begynte vi å sette opp prisene og fortsatte utover høsten, men har klart å beholde kundene. Akkurat nå er vi ikke så agressive på pris fordi vi ikke klarer å håndtere mer.

Lysebo påpeker at han ikke har solgt varer med tap på den måten enkekte vil tolke dette - altså til under kostpris. Men totalt har altså Netshop bevist planlagt å gå med underskudd.

Lysebo vet hva han driver med: Sammen med Atle Severinsen startet han Komplett i 1995 og ledet det frem til fusjonen med Norek og Eric Sandtrø, som nå er sjef.

Netshop har altså til tross for at man har løftet prisene, beholdt kundene. Lysebo mener det er servicen som får kundene til å bli.

- Vi har lagt ekstrem vekt på servicen - vi har blant annet svart på epost døgnet rundt og bidratt også mye med ren support, forteller Netshop-sjefen.

Nå er det slutt på de lave prisene, men hva det kostet å krige seg inn i markedet i 2004 vil han ikke ut med.

- Vi tapte en god del penger, men det var planlagt. Det er ikke et tosifferet millionbeløp, svarer han på spørsmål fra digi.no.

Bedt om å påpeke forskjeller mellom han selv og aktøre som Komplett, MPX og Dropzone, påpeker han at Netshop har lykkes godt med salget av egen-konfigurerte bærebare PCer.

Selskapet kjøper halvferdige bærbare maskiner og setter inn prosessor, minne, disk og forskjellige nettverksløsninger.

For å bygge videre vekst skal Lysebo nå satse på TVer.

- Ut i fra tilbudene vi ser fra leverandørene, vil LCD og plasma-TVer falle i pris tungt utover året. I løpet av tre år vil det bli solgt 500-800.000 nye flate TVer i Norge tror vi. Det meste vil gå i IT-kanalene, ikke brunvare-kjedene og vi satser til høsten, forteller Lysebo.

Til toppen