Nett-Icon omfavner trådløs Tinius

Per Einar Dybvik har flyttet fra Icon Medialab og blitt en del av Tinius Nagell-Erichsen (bildet) sitt Schibsted-imperium.

Per Einar Dybvik har begynt i Schibsteds nyetablerte datterselskap Schibsted Telecom.

Dette selskapet ble opprettet for å ta seg av Schibsteds mobile satsninger, og Dybvik er CTO (teknisk ansvarlig).

Han skal overse de tekniske løsningene, og disse er det mange av i den mobile verden.

Schibsted vil fokusere på mobilt innhold for WAP, PDA, SMS og andre trådløse enheter, og satser på forbrukerorienterte tjenester.

- Vi vil utnytte Schibsted-konsernets styrke til å posisjonere oss i en mobil verden. Vi skal lage rene innholdstjenester, samt utrede muligheten for å etablere oss som GSM Service Provider.

Les mer om dette her:
Schibsted etablerer teleselskap
Schibsted vil søke mobillisens

Schibsted Telecom har i dag 12 ansatte. Innholdsansvarlig er Erling Kjærnes og daglig leder er Knut Falchenberg. Per Håkon Fasting er også sentral i det nye selskapet.


Dybvik flyttet formelt fra Icon til Schibsted 1. mai.

- Grunnen til at jeg byttet jobb er at det nå er noe stort som skjer. Med min bakgrunn er dette en spennende anledning til å være med på noe som åpenbart vil ta av i tiden fremover, sier han til digi.no.

Dybvik har lang erfaring både fra telekom og med innholdstjenester på nettet. Som forsker ved Telenors Forskningsavdeling på Kjeller var han blant annet ansvarlig for utviklingen av Opera, Norges eneste nettleser. Han har også hatt ansvaret for Telenor Medias innholdssatsing på Internett, med etableringen av Origo og Gule Sider på nettet.
Dybvik var med å starte opp Neo Interaktiv i 1997. Icon Medialab kjøpte Neo Interaktiv for litt over et år siden, og Dybvik jobbet da som rådgiver i Icon frem til mai i år.

Til toppen