Nett-kinobilletter utsatt til jul

Filmweb hadde store planer om å selge 100.000 billetter på nettet i løpet av 1998 og å tjene penger på annonsesalg i løpet av året. Ingen av disse ønskene går i oppfyllelse, men de ønsker seg billettsalg på nettet til jul.

Filmweb var optimister tidligere i år da nettstedet ble lansert, friskt og freidig lanserte man at billettsalg på Internett var rett rundt hjørnet og at nettstedet skulle bli Norges mest besøkte hjemmeside om film og kino.

På grunn av tekniske problemer vil ikke billettsystemet på Internett være klart før tidligst juletider, inntektene på annonsesalg på nettstedet lot lenge vente på seg og besøkstallene er lave.

- Det tok litt tid før det kom annonser på Filmweb?

- Nå går Filmweb så det suser. Vi merker at det er enklere å selge annonser nå. Men vi ønsker oss flere brukere. Den siste uka har vi hatt 6.000 nedlastede sider daglig, ifølge egne servermålinger. Og dette tallet har steget jevnt hele tiden fram til tallet i dag, sier redaktør i Filmweb, Ragnhild Paalsrud. Hun innrømmer at inntektene på annonsesalget har vært skuffende.

- Foreløpig er inntektene litt lavere enn vi regnet med. Vi har også hatt lavere besøkstall enn vi regnet med. Men vi har store forhåpninger for høsten, når studentene kommer tilbake til byen, fotball-VM er over og flere går på kino, sier Paalsrud til digi.no.

- Tidligere har dere sagt at "kortsiktig mål er å levere Norges mest besøkte hjemmeside om film og kino," - er disse ambisjonene dempet nå?

- Det er ingen problemer med målsetningen. Utgangspunktet vårt er at vi skal være finansiert med reklameinntekter, men vi har to ansatte som skal ha lønn og har driftsutgifter som trekker på inntektene. Annonser er viktig, vi kunne sikkert hatt flere enn vi har i dag, men problemet er at vi må levere et visst antall visninger, så med lavt besøk blir det ikke plass til alle annonser, sier Paalsrud.

I oppstartsfasen var nettstedet preget av å kun ha egenannonsering, men dette er nå nesten borte. Den siste tiden har egenannonsene måttet vike for "ordentlige" annonsører. Viktigste konkurrent oppgir Paalsrud å være nettmagasinet Cinema Paradiso.

- Men når kan publikum kjøpe kinobillettene på Internett?

- Både det tekniske og selve sikkerhetsløsningen ved billettsystemet er forsinket. Rundt juletider skal det være mulig å kjøpe billetter, sier Paalsrud.

Billettsalget på Internett er tenkt organisert slik at en kinogjenger må betale for bestilte billetter samtidig som bestillingen skjer. På den måten skal man prøve å bli kvitt problemet med de mange bestilte billetter som ikke blir hentet.

- Den løsningen vi legger opp til, skal man kunne kjøpe og ikke kun bestille. Det er i dag et stort problem for kinoene at et stort antall av de billettene som bestilles på telefon, ikke hentes. Det kan tenkes at det er lettere å bestille mange billetter over Internett, derfor vil vi at man betaler når man bestiller, sier Paalsrud.

Ifølge Dagens Næringsliv sliter Oslo Kinematografer med mellom 30 og 40 prosent uavhentede billetter på grunn av publikum som ikke bestemmer seg før i siste liten hvor mange som skal være med.

- Vi vil ikke lansere tjenesten før vi vet at dette fungerer, og vi vet at systemet er sikkert, sier hun. EUnet og Nordlandsdata står bak utviklingen av det tekniske. Løsningen skulle testes ut som prøveprosjekt før systemet tas i bruk i Oslo, men dette har heller ikke kommet på bena på grunn av de tekniske problemene.

- Prøveprosjektet har ikke kommet i gang, men det er fremdeles en del av planen. Det skal iallfall pilottestes i et mindre sted enn Oslo i forkant, sånn at vi er sikre på at alt fungerer når vi starter opp i hovedstaden, sier hun. Bodø har vært lansert som mulig teststed av passende størrelse.

Konkurrenten Cinema Paradiso har også slitt med å tjene penger på annonser på sitt nettsted.

- Det har vært veldig dårlig salg av annonser i forhold til det vi trodde. Bergens Tidende tar seg av annonsesalget for oss, de har mer kompetanse på det området, også slipper vi å investere i en annonseavdeling, sier daglig leder i Cinema Paradiso, Frode Larsen. Han forteller at Cinema Paradiso går i pluss.

- Men det er også fordi mye av jobbingen i bladet foregår på frivillig basis. Jeg er den eneste ansatte på fulltid, og resten er frilansere og deltidsarbeidere, sier Larsen til digi.no.

Nettmagasinet ble startet opp i 1995 og ifølge Larsen har publikasjonen 600-700 lesere daglig, og 3.000 sideoppslag om dagen. Disse tallene kommer fra egne servermålinger.

Til toppen