Nettaktører mangler frokostblanding og barn

- Norske Avisers Landsforening og Fagpressen har data om hvem som kjører Ford, har tre barn i baksetet og kjøper frokostblandinger og kan enkelt sette sammen en medieplan. Dette er for dårlig blant nettstedene - derfor er det usikkerhet blant annonsørene, sier leder for Annonsørforeningen i Norge, Bjørn Hauge.

Leder for Norske Annonsørers Forening (ANFO), Bjørn Hauge, etterlyser på vegne av sine medlemmer skikkelig dokumentasjon og tall fra nettstedene. Arbeidet med statistikker for nett-trafikk verifisert av tredje part har igjen gått i stå etter at Norske Avisers Landsforening (NAL) før jul satte seg på bakbeina (les relatert sak i høyre spalte).

- Annonsørene synes selvfølgelig det er bedre å bruke pengene på mediekanaler hvor man har erfaring og hvor det finnes data for lesernes behov. Man er litt vel mye ute og eksperimenterer på nettsteder, og man ser ikke effektene. Mange spår også at det kommer til å gå galt i 1999, så da er de fleste som skal investere skeptiske til å bruke pengene på noe som er usikkert. Det blir ikke fart i disse nettgreiene i Norge før man kommer opp med en sammenliknbar statistikk, sier Hauge, som selv har vært involvert i statistikkarbeidet.

- Vi anbefalte nettstedene om å bli enige om en standard. Det er på linje med hva andre presseorganisasjoner har kommet fram til. Den gangen da TV ble satt i gang kommersielt i Norge med TV3 og TVNorge, var skepsisen stor blant annonsører og reklamebyråer. TV-stasjonene har greid å komme opp med data på hvem som ser på hva til enhver tid, sier han og mener at det stadig "er vill vest på nettet".

- Nettstedene opererer som cowboyer i et nytt marked. De presenterer forskjellige tall som verken er sammenliknbare med andre nettsteder eller andre medier, sier Hauge.

Til toppen