Nettannonser løfter seg videre opp

Internett stjeler stadig mer av annonsemarkedet og løftet seg til nye høyder i august.

For de åtte første månedene av 2005 har det vært en vekst i merkevareomsetningen på 51 prosent, til nærmere 401 millioner, sammenlignet med de åtte første månedene i fjor, viser ferske tall fra INMA/MBL-Nettforum.

Men det er rom for forbedring og dermed ytterligere vekst utover høsten, mener Bengt Berglund, salgsdirektør i Dagbladets digitale medier og leder av Nettforums annonsegruppe.

- Reklamebyråene lager bedre nett-tilpasset reklame, responsen blir høyere for annonsørene og dermed øker også betalingsvilligheten. Sammen bidro dette til vekst i august, og vil gi videre sterk vekst de kommende månedene, sier Berglund.

Økningen er sterkest for merkevareannonseringen, men det er en sterk utvikling også for rubrikkene. Sterkest er veksten innenfor kategorien Annet, med en økning på 97 prosent i august i år sammenlignet med august i fjor. Stilling ledig økte med 61 prosent, Eiendom med 35 prosent og Bil/motor med 19 prosent.

Til toppen