Nettannonsering for effektivt

Annonsekampanjer på Internett kan faktisk bli for effektive. Flere annonsører har opplevd i overkant stor pågang etter å ha annonsert på nett.

- Satt på spissen kan man si at internettannonsering er for effektivt. Under internettkampanjer for billige flyreiser fikk Braathens langt mer bestillinger enn de klarte å takle, og SAS-auksjonen fikk systemet nesten til å bryte sammen. REMA undervurderte responsen på produktene og vil nå øke kapasiteten på sin satsing, sier direktør Monna Nordhagen i SOL.

- Slike annonsører vil gjøre en seriøs test av Internett som medium, men har undervurdert systemene eller responsen på forhånd. Et eller annet sted går noe galt, sier Nordhagen.

- Dette kan skade annonsering på Internett på kort sikt fordi det vil ta lenger tid før annonsøren tør kaste seg utpå nettet igjen. For SOL er det dumt, for det betyr at det kan ta måneder før vi ser annonsøren igjen. Annonsøren må tilbake på tegnebrettet og starte på nytt med responshåndteringen. På lang sikt er det positivt, fordi bedriftene ser at annonsering på Internett virker, sier Nordhagen.

Per Schwab, kommunikasjonsansvarlig på Internett i Scandinavian Airlines Systems (SAS), forteller at erfaringene fra flybillett-auksjonen ikke skremmer selskapet fra liknende annonse-fremstøt ved en senere anledning.

- Vi hadde ikke klart det tekniske apparatet til å takle den store tilstrømmingen av kunder. Auksjonen fikk mye publisitet fra media. Internettaksjonen var del av en generell lansering av et nytt konsept. Responsen var resultat av markedsføring fra flere mediekanaler i tillegg til Internett, som dagspresse, radio og TV, sier Schwab.

- Går bedrifter generelt for tidlig ut på Internett med sine annonsekampanjer?

- Vi har i hvert fall lært mye før neste auksjon. Det er mulig at vi neste gang legger et tak på hvor mange som får være med, for eksempel 10.000. Det kan også være at vi begrenser annonseringen, sier Schwab.

I løpet av den to dager lange SAS-auksjonen som fant sted for et par uker siden, registerte totalt 26.000 personer seg. På auksjonen opplevde selskapet på det meste hele 4.000 transaksjoner i sekundet.

Til toppen