Nettannonsering mot milliarden

Samletall for annonseringen på internett i juli viser et solid hopp siden i fjor.

Annonseringen på internett økte med 29 prosent fra juli i fjor til juli i år. Totalt ble det omsatt nettannonser for nær 50 millioner kroner i feriemåneden.

Av dette utgjorde merkevareannonsering 36 millioner kroner, en økning på hele 50 prosent i forhold til fjoråret, viser Annonsestatistikk for Internett, som utarbeides av INMA - Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring - og MBL/NettForum.

Totalt er det hittil i år omsatt nettannonser for 489 millioner kroner. Dette er en vekst på 38 prosent i forhold til samme periode i 2004.

Mens merkevareannonseringen har en økning på 49 prosent i perioden, øker rubrikkmarkedet mindre. Veksten i denne delen av markedet var på 16 prosent, i forhold til fjoråret. I juli sank rubrikkannonseringen med 6 prosent.

- Den sterke omsetningsveksten av merkevarereklame på internett fortsetter, en vekst på 38 prosent i årets sju første måneder er en fantastisk utvikling. Det ligger an til en merkevareomsetning på godt over 600 millioner, og en totalomsetning på merkevare og rubrikk på nær 1 milliard nettokroner. Nå står de tre historisk beste månedene for tur. Internett vil dermed befeste sin posisjon som landets tredje største reklamekanal, sier daglig leder Terje Gaupseth i INMA.

Til toppen