Nettannonsering opp 80 prosent

Pengebruken på nettannonsering, målt på 300 forskjellige nettsteder, økte med 80 prosent til 359 millioner dollar - nesten 2,8 milliarder kroner - i første kvartal. Programvare- og PC-produsenter, samt leverandører av online- og Internett-tjenester fører an i pengebruken.

Ifølge en fersk rapport fra Intermedia Advertising Solutions (IAS) er Microsoft og IBM de ledende annonsørene på Internett. Mer overraskende er det at de øvrige tre selskapene blant verdens fem største nettannonsører verken er maskin- eller programvarerelaterte virksomheter.

For det er kredittkortgiganten First USA som inntar tredjeplassen. Selskapet har økt sitt markedsføringsbudsjett på nettet med formidable 614 prosent til 4,3 millioner dollar (vel 33 millioner kroner) i første kvartal 1999 sammenliknet med samme periode året før. På de neste to plassene følger General Motors (4,1 millioner dollar, eller vel 31 millioner kroner) og AT&T (4 millioner dollar, omlag 30 millioner kroner).

Den største prosentvise økningen er det imidlertid et dataselskap som står for: Dell Computer brukte 2,6 millioner dollar (20 millioner kroner) i årets tre første måneder - en økning på 2787 prosent fra samme periode i fjor.

- Tallene viser at Internett er blitt et høyst levedyktig annonsemedium, sier IAS-sjef Joe Philport i en pressemelding.

- I løpet av det siste året har Internett blitt en betydelig del av markedsføringsmiksen, sier han.

Dette er en trend som også har gjort seg gjeldende på det norske markedet. Landets to eneste rene nettaviser, den du nå leser og Nettavisen, har nylig offentliggjort tall som indikerer at nettannonsemarkedet har tatt seg kraftig opp - spesielt fra juli måned. Nettavisen dro for kort tid siden inn sin største enkeltannonseavtale noensinne - en sponsoravtale verdt over to millioner kroner - og digi.no rapporterte i forrige uke å være den første nettavisen som går driftsmessig i pluss fra måned til måned.

Ifølge IAS-rapporten har annonsørene i USA jevnt over økt sin andel av sine samlede markedsføringsbudsjetter til å inkludere Internett fra 1,29 prosent i hele 1998 til 1,83 prosent i første kvartal i år.

Bilforhandlere er en bransje som i sterk grad begynner å få føling med hva de risikerer dersom de ikke følger med i klassen og ignorerer world wide web som markedsføringskanal. Gomez Advisers har har beregnet at ny- og bruktbilsalget hvor nettet er en utløsende faktor, vil stige til 20 prosent av totalsalget allerede om to år.

Til toppen