Nettannonsering oppstår fra de døde?

Et britisk analyseselskap har tro på vekst i nettannonsering. I motsetning til mange andre som tror på knall og fall.

Det britiske analyseselskapet Optimedia spår at ryktet om den forestående døden til nettannonsering er sterkt overdrevet.

Selskapet har utarbeidet en analyse der det blir antydet at annonsører vil bruke rundt 2,7 milliarder norske kroner (210 millioner britiske pund) på nettannonsering i år, noe som er over dobbelt så mye som fjorårets 1,3 milliarder norske kroner, skriver nettutgaven til den britiske avisen The Guardian.

Optimedias prognoser går imot de mange pessimistiske prognosene som et flertall av andre analyseselskaper har kommet med den siste tiden.

Ifølge Optimedia vil veksten i hovedsak komme fra tradisjonelle annonsører som satser på nettannonsering for første gang.

- Mange spår en krise innen nettannonsering, basert på kollapset av dot.com-selskap, men disse selskapene er ikke på noen måte de største nettannonsørene, sier markedssjef i Optimedia, Sandra Collins til Guardian.

Optimedia spår at rundt 9 milliarder norske kroner (710 millioner britiske pund) vil bli brukt på nettannonsering innen 2005.

Til toppen