Nettannonsering passerer utendørsreklame

Annonseomsetningen på nett mer enn doblet seg fra 1997 til 1998, ifølge ferske tall fra Internet Advertising Bureau. Med nesten 15 milliarder kroner i omsetning har nå nettannonsering passert utendørsreklame i volum i USA.

Ifølge Internet Advertising Bureau (IAB) økte nettannonseringen med formidable 112 prosent fra 1997 til 1998 - fra 906 millioner til 1,92 milliarder dollar. Markedsinnsatsen på nett har dermed passert såkalt boardsannonsering og annen utendørsreklame (1,58 milliarder dollar) i volum, melder IAB.

- Internett-annonsering vokser med rakettfart og tar markedsandeler fra andre segmenter, sier lederen for Price Waterhouse Coopers' avdeling for nye medier, Pete Petrusky, til Reuters.

Det er Price Waterhouse Coopers som har laget nettannonsestudien på oppdrag fra IAB, som samler inn data fra over 200 selskaper som til sammen representerer over 1200 nettsteder i USA. "IAB-indeksen" betraktes som den ledende trend-indikatoren for utviklingen av online-annonsering.

Og én interessant trend en kan lese ut fra annonseringsstatistikken er at datarelatert reklame er i ferd med å tape sin ledende rolle til fordel for allmennorientert forbrukerannonsering: - En kan trygt si at forbrukerrelatert annonsering øker sterkt og vil ta over en stadig større del av veksten. Annonsørene innser i økende grad at Internett er et godt egnet verktøy for merkevarebygging og direkte markedsføring, sier Petrusky.

IAB rapporterer også at bannerannonser holder posisjonen som den dominerende annonseformen på nett - 56 prosent av all annonsering er bannere. Sponsorreklame er imidlertid i ferd med å bli en betydelig faktor i nettanonsemarkedet, med hele 30 prosent av omsetningen. Til sammenlikning representerer TV-liknende reklame, kall det gjerne pausereklame (eng. interstitials), omlag fem prosent av omsetningen, mens epost-reklame foreløpig bare utgjør en prosent av omsetningen.

Til toppen