Nettannonsering tilbake til dot.com-nivå

Internettannonseringen i USA er nå på samme nivå som rett før IT-markedet raste sammen i 2000.

Inntekter fra nettannonser i USA nådde nye høyder i andre kvartal med en samlet inntekt på 2,4 milliarder dollar eller nær 17 milliarder kroner. Det er ny rekord.

Til sammenligning nådde inntektene fra nettannonser 2,1 milliarder dollar i fjerde kvartal 2000, rett før IT-boblen sprakk for alvor.

Tallene for andre kvartal representerer en oppgang på 43 prosent fra samme kvartal året før, og en oppgang på 6,2 prosent fra første kvartal, ifølge Interactive Advertising Bureau, skriver Wall Street Journal.

For første halvår endte inntektene på 4,6 milliarder dollar eller rundt 32 milliarder kroner. Det er en oppgang på 40 prosent fra samme periode i 2003.

Det er ikke minst annonser knyttet til søkemotorer som har vært en driver i markedet. Verdens største søkemotorselskap, Google, har tjent store penger på å selge annonser knyttet til vanlige søk i søkemotoren.

Såkalt "paid search" utgjør nå hele 40 prosent av nettannonsemarkedet i USA. Reklameinntekter fra epost-reklame synker derimot, blant annet som følge av bedre programvare og strengere antispam-lovgivning.

Til toppen