Nettauksjoner skviser butikk-kjedene

Nettauksjonsstedene opplever en kraftig vekst, og blir en stadig større utfordrer til de fysiske butikkene.

Nettauksjonene har skutt fart de siste årene, og har blitt en arg konkurrent til alt fra Lefdahl og Elkjøp til kunstgallerier og turoperatører.

Nettauksjonsstedene kjøper inn varene i bulkvarer, og trenger ikke store påslag utover innkjøpsprisen før det blir fortjeneste, både for selger og kunde.

Gooba Norge er blant nykommerne, og etablerte seg i Sandvika i november 2005. Det er gründerne Kristian Renaas, Halvard Flo og Martin Fridh som står bak nettauksjonsstedet, og som også var med i etableringen av mobilselskapet Sense som Reitan-guppen senere solgte til Vollvik-gruppen.

På 3.500 kvadratmeter lagerplass plassert i Sandvika og på Skytta har i alt 85.000 kunder hentet eller fått fraktet varer siden oppstarten for halvannet år siden.

Det skjer mellom 1.500 til 2.000 auksjoner i døgnet, og Gooba har i snitt 300 000 brukere per måned.

Til sammenligning hevder konkurrenten Netthandelen i Kristiansand, å ha minst det tredobbelte av kunder, med mellom 30 000 og 60 000 unikere brukere om dagen. Netthandelen var først ute med konseptet, og gjør i dag svært god butikk.

Gooba på sin side, regner med å gå i pluss innen året. Selv om 100 millioner i omsetning var et uttalt mål allerede i 2006, er daglig leder Kristian Renaas godt fornøyd med å nå denne summen i 2007.

Det er kun nye varer som blir solgt, og alle med en utropspris på en krone.

– Vi gjør netthandelen til underholdning, sier Renaas til digi.no.

Han mener det både er sosialt og underholdende å være på auksjoner, som har gamle tradisjoner. Det er i virkeligheten samme konseptet som videreføres, men nå altså på nett. Den som byr følger med på hva konkurrentene gjør, som popper opp med adresse, pris og hvilket tidspunkt budet ble gitt.

Renaas medgir at enkelte varer går med tap, men alt blir solgt. Det finnes i dag profesjonelle oppkjøpere som følger med og kjøper opp varer hos nettauksjonsstedene for senere å selge det gjennom andre salgskanaler.

42 tommers LCD TV-er fra LG har blitt solgt for en snittpris på drøyt 17 000 kroner, mange tusen kroner under vanlig butikkpris. Også belter, vesker og klokker går unna raskt.

Høytrykkspyleren Foma med en utsalgspris på 3.200 kroner selges ofte for 2.000 kroner.

Gooba selger alt fra vesker og belter til hvitevarer, kunst og storbyhelger med konsert av Madonna i Roma og jagerpilot-tur til København.

Det er spesielt kvinnesegmentet Gooba ønsker å orientere seg mot, og Renaas bekrefter at kvinnene blir en stadig sterkere kjøpegruppe hos nettauksjonsstedet.

Til toppen