Nettauksjonssted bruker nettet som reklame

Netthandel-sjef Einar Øgrey Brandsdal har store vekst-planer, og nettet blir en viktig reklamekanal.

Bedrifter vil bruke nettet som annonsekanal. Det gjelder også nettbutikker som bruker sin egen salgskanal til å profilere seg selv.

Netthandelen.no har vokst til å bli en av de aller største nettbutikker/auksjon i Norge i dag. Mellom 1.200 til 1.500 mennesker handler hos Netthandelen daglig, der utkjøpsprisen starter på 1 krone.

    Les også:

Auksjonsstedet Netthandelen troner nå som nest største annonsør på nett, etter Telenor første halvår 2006.

– Vi skal annonsere for 20 millioner kroner på nett til neste år, forteller Netthandel-sjef Einar Øgrey Brandsdal til digi.no.

Han har klokkertro på nettet som reklamekanal, ikke minst fordi det er lett å måle både respons og aktive brukere.

Han viser til en undersøkelse blant 1000 mennesker om hvilken annonse de husker best på nett, og Netthandelen kom da blant de første i folks minne.

– Nesten 500.000 har registrert seg hos oss, over 10 prosent av Norges befolkning er gjengangere på auksjonsstedet, forteller Brandsdal.

Antall unike besøkende per dag ligger mellom 30.000 til 60.000 unike brukere. Disse gjennomfører i snitt 5000 auksjoner, hvorav de fleste varer i fem minutter. Netthandelen er derfor avhengig av at kundene kommer innom ofte. Mesteparten av trafikken og salget skjer da om kvelden – og rundt lunsjtider.

Etter mange år på sparebluss, er Netthandelen nå blitt en blomstrende forretning. Ernst & Young belønnet veksten med å gi Brandsdal prisen som årets Young Entrepreneur of the Year 2004.

Bedriften fikk også Årets Gasselle-pris for den mest voksende bedriften i Vest-Agder 2005. Netthandelen Norge kom på 10. plass nasjonalt i denne kåringen som ble utdelt av Dagens Næringsliv.

Fra en omsetning på 4,8 millioner og tre ansatte i 2000, endte omsetningen i fjor på 234 millioner og 45 ansatte. Brandal satt da igjen med et overskudd på 9,2 millioner kroner.

Nå forteller Brandsdal at han forventer en omsetning i år på 275 millioner kroner, en vekst på veldig hyggelige 13,2 prosent.

Dette er de største norske annonsørene på Internett i første halvår 2006:

  1. Telenor
  2. Netthandelen
  3. Color Line
  4. Deal.no
  5. Storebrand
  6. SAS Braathens
  7. Gjensidige
  8. FINN.no
  9. Elprice
  10. MyTravel
Til toppen