Nettavis-organisasjon skal fremme nettjournalistikk

Den internasjonale interesseorganisasjonen Online News Association (ONA) ble opprettet i vår med formål å fremme kvalitetsjournalistikk på nettet. Dørene åpnes for alle nettaviser i hele verden.

I slutten av mai snakket en av de sentrale personene bak organisasjonen Online News Association (ONA) til senatets Special Committee on the Year 2000 Technology Problem.

Fokus på innlegget som Rich Jaroslovsky holdt, var hvordan nettmedier kan formidle informasjon om år 2000 i forhold til dataproblematikk og bakgrunnen for hvorfor ONA ble opprettet.


Jaroslovsky er til daglig ansvarlig redaktør i Wall Street Journal Interactive Edition. Rundt påsketider i år ble organisasjonen startet opp. Medlemsmassen i dag inkluderer etablerte nettsteder som Wired, CNN Interactive, Washington Post, News.com, Wall Street Journal Interactive Edition, New York Times og Financial Times.

Det er foreløpig ingen planer om en egen stab eller ansatte i organisasjonen, men nettsidene til organisasjonen er tilgjengelig for alle interesserte.

- Vi har akkurat fortalt folk om nettstedet til ONA. Starten av organisasjonen vil bli preget av å danne det nødvendige organisatoriske rammeverk, forteller Jaroslovsky til digi.no.

Rich Jaroslovsky, ansvarlig redaktør i Wall Street Journal Interactive Edition og en av grunnleggerne bak ONA.

Arbeidet med å starte organisasjonen gikk i gang i fjor før jul etter at flere nettredaktører møttes på en konferanse. De fant ut at mange av de hverdagsproblemer nettpublikasjoner har ikke ble fanget opp av andre organisasjoner.

- Vi startet for rundt et halvt år siden. Hver gang jeg kom sammen med andre nyhetsrelaterte media, oppdaget jeg hvor mange av oss fra nettaviser som var med i andre organisasjoner. Disse organisasjonene hadde en annerledes agenda enn oss fra online nyhetstjenester. Dow Jones ga pengene organisasjonen trengte i en oppstartsfase. Vi hadde da møter i Chicago og i New York. Tiden etter dette har blitt brukt til gjøre papirarbeid og andre forberedelser. Nå er vi komet dithen at vi er klare til å starte å bygge opp organisasjonen, og det er spennende. Men det er et enormt arbeid som kreves, sier Jaroslovsky.

Medlemspotensialet er alle som arbeider med innhold på nettet, og det blir foreløpig ikke satt strenge begrensninger på hvem som kan bli medlemmer.

- Vi prøver ikke å definere hvem som er journalister og hvem som ikke er det, sier Jaroslovsky. På nettstedet til organisasjonen beskrives målet med organisasjonen å være å jobbe for større informasjonsfrihet, uttrykksfrihet, redaksjonell integritet og redaksjonell uavhengighet på nettet.

Organisasjonen er tenkt å være internasjonal, så medlemsskap er åpent for nettaviser fra hele verden. Medlemsskap koster 50 dollar i året, eller rundt 390 kroner i året.
Til toppen