Nettavisen får snart TV 2 som ny eier

Tirsdag informerte nyhetsredaktør Jørn Wisløff og NJ-leder Anders Rikter resten av redaksjonen i Nettavisen om at de er svært nær ved å få Kåre Valebrokk (bildet) som ny sjef.

Fortsatt er det ikke satt noen signaturer på en avtale mellom Nettavisens eier Lycos Europe og TV 2.

Men en avtale skal være nær forestående.

Anders Rikter opplyser til digi.no at han selv, i kraft av å være ansvarlig for de organiserte i Norsk Journalistlag, og nyhetsredaktør Jørn Wisløff fikk vite dette per telefon av Nettavisens ansvarlige redaktør Odd Harald Hauge.

- Ja, vi ble informert på mandag om at en avtale med TV 2 er nær. Hauge ringte fra utlandet til nyhetsredaktøren og meg selv. Vi informerte redaksjonen i dag, sier Rikter som har tro på at dette blir det endelige utfallet:

- Ingen avtale er ennå signert, men nå ser det ut som om denne prosessen nærmer seg slutten. Alt taler for at det blir TV 2, sier han.

Både Rikter og de over 40 ansatte i Nettavisen har lenge gått i det uvisse om eiersituasjonen. Før sommeren ble det klart at tyskerne var villige til å prøve å finne en ny, norsk eier til den internettbaserte avisen.

Skulle en ny eier få utbytte av det store, fremførbare underskuddet på flere hundre millioner kroner i Spray og Nettavisen, har det vært klart at salget har måttet skje før nyttår. Dermed har partene etter hvert fått dårlig tid, ikke minst Orkla Enskilda som står for tilretteleggingen.

- Vi ble vel i realiteten lagt ut for salg allerede i våres. Noen har kommet til, andre har falt fra og kommet til igjen, sier den lokale NJ-lederen og har ingen illusjoner om at alle de 43 ansatte i Nettavisen vil beholde jobben hvis det skulle bli en avtale.

Ikke minst fordi TV 2 har sin egen, solide satsing i TV 2 Interaktiv

- Det er naturlig å tro at det kan bli kutt i selskapet vårt. TV 2 har sin internettsatsing og noen synergier vil det være hvis vi kommer sammen, Noen ytterligere nedskjæringer i Nettavisen-redaksjonen vil vi imidlertid kjempe mot. Det vil i tilfelle være tragisk, det er vi som lager selve avisen og hos oss er det ikke rom for kutt, mener fagforeningslederen.

Per i dag er det rundt 25 fast ansatte i redaksjonen, og Rikter innrømmer at redaksjonen hittil har blitt beskyttet i forhold til nedskjæringene i andre av selskapets virksomheter, inkludert portalen Spray.

- Vi var rundt 30 i redaksjonen tidligere. Noen stillinger har ikke blitt erstattet, men redaksjonen har generelt sett vært skjermet. Ledelsen i avisen har skjønt at det har vært redaksjonen som er produktet. Det blir spennende å se om en eventuelt ny ledelse vil se likedan på det, sier Rikter til digi.no.

Han er avventende i forhold til å uttale seg konkret om hva han tror TV 2 har for planer med Nettavisen. Rikter mener samtidig det er hyggelig at den nettbaserte avisen ser ut til å få en stor medieaktør i Norge på eiersiden.

- Vi ser positivt på at det er en norsk eier, og en bedrift som går bra. TV 2 har overskudd, penger og et bra merkenavn, sier han.

Nettavisen har også et sterkt merkenavn, men har, i motsetning til Norges største kommersielle TV-kanal, tapt mange millioner kroner siden starten i 1996. Tapet inkluderer minus 37,1 millioner kroner på det ordinære årsresultatet i 2001, på en omsetning på 19,7 millioner kroner.

Nå kan avisen få muligheter til å bygge merkenavnet i en sterk mediekanal mot målgrupper som kanskje ikke er så klar over avisens eksistens. I forhold til spesielt VG.no, har Nettavisen ikke greid å få antall unike besøkende på et nivå der avisen virkelig kan kjempe med landets største Internett- og papiravis om å få aller mest ut av de største reklamekontraktene på nettet.

Men dette fordrer at TV 2 har planer om å satse skikkelig på Nettavisen.

- Vi er jo usikre på hva som skjer og er bekymret for våre arbeidsplasser hvis det viser seg at TV 2 ikke har planer om å satse på oss som et ledende nyhetsmedium. Men jeg kan egentlig ikke tenke meg at en seriøs mediebedrift som TV 2 kan ha andre planer, sier Rikter.

digi.no ringte til TV 2- sjef Kåre Valebrokk for å få en kommentar til nyheten som reklame- og medieavisen Propaganda slapp tirsdag ettermiddag. Propaganda hadde anonyme kilder på at en avtale vil bli signert en av de aller første dagene.

- Jeg har ingen kommentar til dette. Det sier jeg til alle som ringer meg, sa Valebrokk til digi.no tirsdag kveld.

Her er artikkelen fra vår søsterpublikasjon

Til toppen