JUSS OG SAMFUNN

Nettavisen gjør Norge billigere

Med billige annonser og billig journalistikk er Nettavisen og Knut Ivar Skeid i ferd med å erobre avis-Norge. Den siste tids gladmeldinger fra dét hold tyder også på at herligheten er i ferd med å gå i pluss.

Jens Kanden
16. okt. 1998 - 09:30

Nettavisen hadde i henhold til Gallups WEB-topp-undersøkelse 88 tusen daglige lesere og i henhold til egne tall leverte disse leserne 9,5 millioner oppslag i september måned. Vi tar av oss hatten for Nettavisens solide leser- og sideoppslagsutvikling. Selskapet driver også rimelig nøkternt med månedlige driftskostnader på 1,66 millioner kroner og 28 ansatte.

For en nettavis med 1,66 millioner kroner i kostnader i september er det meget solid med inntekter på 2 millioner kroner i samme måned. Jeg tar det som en selvfølge at inntektene er periodisert.

Nettavisen er som alle vet prisledende i Norge på annonsesalg på nett med priser for kunder på rundt 5 øre per eksponering. Andre annonsører må belage seg på å betale litt mer, og noen må sogar ut med opp til 10 og i verste fall 15 øre per eksponering.

2 millioner kroner i periodisert salg betyr 40.000.000 (førti milioner) solgte og leverte eksponeringer til fem øre stykket. Med ti øre per eksponering blir tilsvarende tall 20.000.000 (tyve millioner). Selv med Nettavisens store trafikk kan det bli en utfordring å levere såpass mange annonseeksponeringer i løpet av en måned. Da hjelper det selvfølgelig med automatisk gjenoppfriskning av sidene hvert seks hundrede sekund. I og med at annonsører betaler for eksponeringer - ikke klikk på annonser - behøver man ikke bekymre seg over klikkraten.

Trass i at noe av inntektene er kommet fra stillingsoppføringer hos Nettavisen, er det et solid stykke arbeid avisen har gjort på annonsefronten i september.

Krumptappen Knut Ivar Skeid gjorde i sin tid en kjempejobb i Finansavisen, ved å rabattere kraftig på annonsefronten i forhold til markedslederen Dagens Næringsliv. Senere kunne prisene heves til tett oppunder markedslederen, og vips ble det hele god butikk. Nå er det bare for Nettavisen å vente på en dyr markedsleder så kan avisen heve sine priser til tett oppunder dennes.

Nettavisens største kostnadsfortrinn i forhold til andre aviser, er at den har landets laveste kostnad per artikkel.

Den dyreste form for redaksjonell virksomhet er å lete frem og skrive egne saker. Den nest dyreste måten er å ta utgangspunkt i saker fra andre medier og så selv bygge videre på disse. Den billigste formen for journalistikk er ren gjenbruk av andre mediers saker ved hjelp av et kjapt sitat og enkel omskrivning. Det gjør kostnadsbevisste Nettavisen og oppnår dermed særdeles høy produktivitet i antall skrevne artikler per journalist per dag.

En tilfeldig valgt dag denne uken produserte Nettavisen rundt 100 saker. Hvis vi antar at dette er normalproduksjon på en ukedag og at produksjonen på lørdag og søndag ligger på - la oss si en tredjedel - produserer avisen anslagsvis 2500 saker i måneden. Med alle kostnader (1,66 millioner kroner per måned) betyr det en nyhetsproduksjon til rundt 666 kroner saken. Jeg garanterer at det er tall som gjør folk i VG, Dagbladet, Aftenposten, og Dagsavisen grønne av misunnelse. Tenk å lage riksavis til 666 kroner per artikkel - alt inkludert. På den annen side innebærer det at å frilanse for Nettavisen blir heller mager business.

Mange andre medieaktører har som policy å satse på den dyreste form for journalistikk, men godta også den nest dyreste formen i endel av sakene. Dermed har Nettavisen en klar fordel i og med at avisen er ensom om denne billigste form for journalistikk; man slipper at andre aktører gjenbruker sitt stoff, mens man selv har et tilnærmet ubegrenset og billig stofftilfang. Det er simpelthen briljant. Og i og med at den statlige radiokanalen NRK i mange år - som Nettavisen helt korrekt påpeker - har kjørt opp til flere minutter med presseklipp hver morgen, er det skapt en presedens for denne type journalistikk. Dermed har man nødvendig ryggdekning dersom noen sure konkurrenter skulle protestere.

Dermed kan Skeid & Co. klappe seg selv på ryggen i trygg forvissning om at man tjener penger samtidig som man gjør Norge billigere.

(Dette kommer jo også godt med skulle man ha behov for å hente inn penger eller kanskje få inn nye eiere.)

God helg.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra