Nettavisen-grunnlegger presset på for å få norsk eier

Ansvarlig redaktør Odd Harald Hauge opplyser at det er Nettavisen selv som har ønsket seg en ny eier fra Norge. Grunnleggeren avviser at det er et alternativ å kjøpe avisen tilbake selv.

En av de store medieføljetongene innen internettbransjen i høst har vært at Nettavisen er til salgs. Fortsatt er det ingen avklaring på om de tyske eierne Lycos Europe får solgt eller hvem som eventuelt blir kjøperen.

Odd Harald Hauge har vært med den første internettbaserte allmennavisen i Norge fra starten av høsten 1996. Han er fortsatt sjefen og har tjent mange millioner kroner gjennom oppkjøpene av svenske Spray og Spray-overdragelsen til Lycos Europe.


I sommer solgte Lycos Europe den tyske søsteravisen Netzeitung til Bertelsmanns forlag for fagtidsskrifter, BertelsmannSpringer.

Bertelsmann er en av de største eierne i Lycos Europe, og salget var egentlig en familietransaksjon. Hauge avviser imidlertid at Netzeitung-salget var utløsende for avgjørelsen om også å selge Nettavisen.

- Det var ingen nær sammenheng mellom disse to sakene. Salget av Netzeitung hadde litt andre årsaker. Det var da også et styremedlem i Netzeitung som sto bak transaksjonen, sier han til digi.no.

Hittil har det vært antatt at det har vært Lycos Europe som har villet kvitte seg med Nettavisen for å rendyrke sin portalprofil og kvitte seg med innholdstjenester. Ikke minst fordi både Netzeitung og Nettavisen fortsatt går med store tap ( sistnevnte med minus 38,45 millioner kroner i driftsresultat i 2001).

Odd Harald Hauge, som hittil har forholdt seg nokså taus i salgsprosessen, hevder overfor digi.no at det slett ikke er Lycos som har presset på for å få solgt avisen.

- De hadde ikke tenkt tanken før vi tok det opp med dem. Opprinnelig ville ikke Lycos selge, og det var ansatte og ledelsen i Nettavisen som overbeviste dem om at vi var bedre tjent med å ha en norsk eier, sier han og utdyper påstanden:

- De driver jo i utgangspunktet med annen virksomhet enn avis og slik sett passer vi ikke inn. Men det viktigste er at det har vært vanskelig å få ut synergier i eierskapet, noe som er naturlig siden selskapet ikke har annen virksomhet i Norge. Med en norsk eier vil vi blant annet kunne drive med markedsføring og andre viktige virksomheter i et lokalt marked, sier Hauge.

Nettavisen-familien er allerede i ferd med å splittes opp. For noen uker siden kom meldingen om at forbrukertjenesten MassMarket ble kjøpt av Visma.

Les saken her:


Den andre merkevaren i Nettavisen-systemet, Spray, er også til salgs i prospektet som er lagt frem av Orkla Enskilda. Ifølge Hauge har de selv hatt glede av portalen Spray med sine 600.000 unike brukere i måneden. Spesielt flørtetjenesten Spraydate blir ansett for å ha en verdi, ikke minst av mediehus som henvender seg til ungdomssegementer.

Norsk Aller er et slikt mediehus, blant annet representert ved ungdomsmagasinet Topp.


Etter det digi.no forstår skal imidlertid et av problemene med å selge Nettavisen være at Lycos gjerne vil ha med lisensrettigheter på merkenavnet Spray i salget.

digi.no har ikke lykkes med å få tak i visepresident Johannes Franz E. Grabisch i Lycos Europe (som også er styremedlem i Nettavisen) for en kommentar. Tilretteleggeren Orkla har dessuten generelt lagt et meget tungt lokk over hele salgsprosessen, gjennom inngåelse av taushetserklæringer og harde sanksjoner rettet mot potensielle kjøpere hvis disse erklæringene blir brutt.

Hauge hevder det er flere enn et par-tre interessenter som fortsatt lukter på avisen, men vil ikke si noe om når han tror salget eventuelt vil skje:

- Det kan skje i morra eller det kan skje langt etter jul. Det vil jeg ikke spå noe om. Jeg kan heller ikke kommentere hvem som er interessert, sier han men avviser at han selv kan komme til å kjøpe tilbake avisen.

- Jeg ga deg vel én god grunn i sted på hvorfor det ikke er aktuelt. Det vil ikke bedre situasjonen at de ansatte eier Nettavisen, vi trenger en annen norsk aktør. Så dét er ikke aktuelt, sier han.

Her kan du lese mer om spillet rundt Nettavisen:

Til toppen