Nettavisen legger ned jobbavdeling

I forbindelse med stillingssamarbeidet med Jobline og Dagbladet, forsvinner de to som har solgt stillingsannonser på vegne av Nettavisen. Nå satser Nettavisen heller på høyere provisjon gjennom økt distribusjon til samarbeidspartneren Jobline.

Nettavisen hadde to selgere som solgte stillingsannonser for NettJobb. Begge disse fikk etter det inngåtte samarbeidet tilbud om å flytte over til Joblines salgsavdeling.

- Én har begynt med noe annet hos oss, og den andre er i "lykkelige omstendigheter", sier administrerende direktør i Nettavisen, Knut Ivar Skeid, til digi.no.

Han vil ikke gå nærmere inn på "interne personal-saker".

Skeid mener at NettJobb var lukrativ for Nettavisen. Likevel legges den delen av salgsavdelingen ned.

- NettJobb innebar en hyggelig forretning for oss, hevder Skeid. Når Nettavisen legger ned en salgsavdeling som tjente bra med penger, er det fordi det nye samarbeidet er enda mer lukrativt for avisen, sier han.

- Hvilke fordeler gir samarbeidet for Nettavisen?

- Vi tilfører samarbeidet masse lesere. Avtalen innebærer at vi får økonomisk kompensasjon for å øke trafikken til Jobline. Dessuten er det en tjeneste som leserne setter pris på. Det er ikke alltid nødvendig å produsere tjenestene selv, bare de er gode.

- Hva skjer med stillingsdatabasen til NettJobb?

- De to basene er slått sammen. Designen er vår. For brukeren ser hele basen fortsatt ut som NettJobb, men det som ligger bak - selve databasen - er Jobline, forteller Skeid, som ser ingen konflikt mellom merkevarenavnene NettJobb og Jobline.

- Hva er NettJobb i dag?

- Nettavisens navn på samarbeidet med Jobline. Vi ivaretar vår profil. Det er en kjent base, selv om den nå er annerledes. Hvis vi en gang i fremtiden vil avslutte samarbeidet, kan vi legge andre databaser bak NettJobb. Vi har fortsatt navnet, understreker Skeid, som ikke vil ut med noen av de økonomiske aspektene i avtalen.

Til toppen