- Nettavisen regner med å gå i balanse i år

Nettavisen regner med å doble annonseomsetningen i forhold til i fjor og gå i balanse i år. Knut Ivar Skeid tror annonsemarkedet på Internett er som en ketchup-flaske man har ristet og ristet på en stund: Snart kommer alt på én gang.

På seminaret i forbindelse med årets nettbegivenhet, gull.taggen, kunne Nettavisens Knut Ivar Skeid fortelle at avisen har som mål å gå i balanse i 1999. Fjoråret bekreftet han ender på rundt 11 millioner kroner i annonseomsetning.

- Det er tall som ikke er klare ennå, men det er i den størrelsesorden. Vi regner med å doble annonseomsetningen i 1999 i forhold til 1998, og regner med å gå i balanse i 1999, sa Skeid, som karakteriserte annonsemarkedet på Internett som en ketchup-flaske hvor man rister og rister og plutselig kommer alt på en gang.

Denne karakteristikken var en reaksjon på Carat Inter-Medias mediadirektør Helle Thorkildsens særdeles nøkterne vurdering av annonsemarkedet på Internett. Skeid karakteriserte annonsørene i fire bølger, avhengig av inntreden på dette annonsemarkedet.

- Den første fasen er de som er tidlige innovatører. Det er for eksempel alle store dataselskap som inkluderer Internett i sin hovedstrategi. I den andre bølgen kommer de som ser på bruken av Internett og hvor fort de kan tjene tilbake investerte penger. Her er det mest selskaper innen bank og forsikring. Den tredje bølgen er handelsvirksomhet hvor bedrifter har behov for å fortelle at de er på nett. Bilbransjen er et eksempel her. Den fjerde bølgen er de som aldri kommer på nett, sa Skeid.

Han regner for øvrig med at annonsemarkedet på Internett vil ta av etter påsken i år 2000. Da er alle selskaper ferdig med alle år 2000-bekymringene.

Til toppen