Nettavisen starter eget kjøpesenter

Nettavisen går i samarbeid med eShop Scandinavia om et skreddersydd kjøpesenter for avisens lesere. - Den økonomiske delen av avtalen er svært viktig for oss, sier administrerende direktør Knut Ivar Skeid i Nettavisen.

Nettavisen Kjøpesenter lanseres i dag.

Et ikon på forsiden av Nettavisen fører deg inn til varemagasinet hvor en haug med leverandører tilbyr ulike forbrukervarer. Det er eShop Scandinavia som står for den kommersielle delen av arbeidet og har avtaler med en rekke leverandører som vil kunne tilby Nettavisens lesere et spekter av produkter.

- Dette er en strategisk avtale som gjør vårt nettsted til en enda viktigere møteplass for leserne. Samtidig er den økonomiske delen av avtalen svært interessant for oss, sier administrerende direktør Knut Ivar Skeid i en pressemelding.

Skeid ønsker ikke å utdype de økonomiske konsekvensene noe nærmere over digi.no, ikke minst av hensyn til Nettavisens investorer. Han vil heller ikke gå inn på hvordan fordelingsnøkkelen mellom samarbeidpartneren eShop Scandinavia og avisen ser ut eller hvor mye provisjon av salget som går rett til avisen.

- Ser du noen problemer i at dere lanserer kommersielle tjenester under merkevaren Nettavisen som er et redakjonelt produkt?

- Ikke i det hele tatt. Hvis internettinformasjonen skal være gratis med reklamefinansiering, ligger det i dagen at vi også må skaffe andre inntektskilder for å opprettholde kvaliteten på avisen vår. Det er jeg sikker på at leserne forstår, sier Skeid.

Administrerende direktør Peter Linnerud i eShop Scandinavia, selskapet der Orkla Media er inne på eiersiden og som leverer varer til HjemmeNett, sier at primærmålet for samarbeidet er "trafikk".

- Vi får mange nye kunder til våre produkter. Nettavisen kan vise til meget høye lesertall samtidig som profilen på leserne er personer med høy inntekt og høy utdannelse, sier Linnerud og anslår at de fleste av Nettavisens lesere er mellom 25 og 35 år.

- Dette er en kundegruppe som er komfortabel med Internett og samtidig søker etter måter å gjøre ting mer effektivt på, som for eksempel det å handle, mener Linnerud.

Linnerud hevder at dette vil skaffe hans leverandører eksponering av produkter til over 100.000 forbrukere over natta. De siste tallene fra Norsk Gallup viser at Nettavisen har i overkant av 31.000 lesere daglig og over 127.000 lesere som er innom i løpet av én uke.

Til toppen