Nettavisens eier rammet av annonsetørke

Nettavisens eierselskap, Lycos Europe, er hardt rammet av tørken i annonsemarkedet på Internett. En større andel av selskapets inntekter kommer fra e-handel enn annonsesalg.

Selv om annonsemarkedet på Internett er i en knallhard periode, kompenseres nedgangen med økte inntekter fra e-handel og Internett-aksess. Dette gir selskapet et EBITDA (driftsresultat før ned- og avskrivninger) i årets første fiskale kvartal (juli-september) på 27,2 millioner euro, mot 29,5 millioner euro samme kvartal i fjor.

Omsetningen var på 32,9 millioner euro, det vil si rundt 259 millioner kroner etter dagens valutakurser. EBITDA-omsetningen i fjerde kvartal i forrige regnskapsår endte på 39,8 millioner euro.

29 prosent av inntektene kommer fra annonsesalg mens 35 prosent kommer fra e-handel og 21 prosent fra aksessinntekter, ifølge Dow Jones Newswire.

Salg- og markedskostnader første kvartal endte på 11,4 millioner euro (89.8 mill. kroner), mens administrative kostnader økte med 173 prosent til 13,7 millioner euro (108 mill. kroner), i hovedsak som en følge av økt bemanning.

Målet for selskapet er balanse i regnskapet i løpet av 2002.

Lycos Europe er representert i Norge ved Nettavisen AS.

Til toppen