Nettaviser tar all risiko

Et annonsesystem der Oslo Filharmonien kun betaler for de annonser lesere har klikket på og bestilt konsertbilletter gjennom, blir nå tatt i bruk. Systemet kan bety store besparelser for annonsører, men øker risikoen for mediene.

Markedskonsulent Sture Len Bye i Oslo Filharmonien forteller entusiastisk om - for det norske markedet - nye annonseringsmetoder på Internett. Det er systemet CPC - Cost Per Consume, som er utbredt i USA, men foreløpig har latt vente på seg i Norge. Dette betyr at annonsøren kun betaler for de annonseringer som genererer salg. Den vanligste metoden er i dag CPT - Cost Per Thousand.

- Såvidt jeg vet er vi unike med dette systemet i Norge. Dette er et prøveprosjekt i samarbeid med Thunder House. Vi har en unik mulighet til å se om man kan kommunisere med våre kunder. Vi kan måle effekten av det vi gjør. Det er glimrende for oss - vi kan konkret måle effekten av det vi betaler for, sier Bye. Han forteller også at forventningene er høye i Oslo Filharmonien til utprøvingen av det nye systemet.

- Forventningene er relativt store. Vi har tro på at vi kan nå fram spesielt i noe yngre grupper enn våre primærmålgrupper gjennom Internett. Når noen klikker på banneret til Oslo-Filharmonien, kommer man inn på en micro-site som er utviklet i samarbeid med Thunder House. Der finner man kortfattet informasjon om konserten, eventuelle solister og man kan så bestille billetter direkte. Den grafiske linjen til Filharmonien er bevart, og målet for micro-siten er salg heller enn informasjon, sier Bye.

- De mediene vi kommer til å annonsere på, er medier med en viss kulturprofil. Gjerne der hvor man har en nettutgave i tillegg til en trykt utgave, forteller Bye. Han opplyser at Oslo Filharmonien ikke har planer om en felleskampanje i trykte medier samtidig som på nettet.

Prøveprosjektet skal vare til 4. juni. Da har Oslo Filharmoniske orkester holdt sesongens siste konsert. Etter den dato vil Filharmonien evaluere hvor vellykket prosjektet har vært, og bestemme om man vil videreføre denne satsingen.

- Om vi finner at prosjektet har gått bra, er det ingen grunn til ikke å fortsette. Om det ikke innfrir forventningene, må vi prøve å finne ut hvorfor. Noe vi må ta med i beregningen, er at det er en viss redsel i markedet for denne type annonsesalg. De fleste medier er nok redde for å miste annonseinntekter, men denne type annonsesalg bør være framtiden for internett-annonsering, sier Bye.

Oslo Filharmonien bruker årlig rundt tre millioner kroner på markedsføringstiltak. I denne potten ligger i tillegg til markedsføring og annonser, produksjon av brosjyrer og program og annet materiell. Len Bye vil ikke si hvor stor del av denne potten man regner med vil gå med til internett-annonsering, og heller ikke hvilke medier man vurderer å annonsere i om kampanjen blir utvidet.

- Vi er i diskusjon med en del medier om annonsering etter denne avtalen, men de blir eventuelt med på kampanjen etter påske, sier Bye.

Meningene er delte om man skal satse på denne type annonser på nettet eller ikke. Redaksjonssjef i VGNett, Niels Røine vil ikke utelukke at VGNett kan prøve et system der man får betalt etter annonsens generering av inntekter/resultat.

- Internett er et ungt, nytt medium som er interaktivt. Man må søke erfaring og å ivareta integriteten til innholdsleverandøren. Vi vil måtte vurdere dette systemet på lik linje med andre ting. Men jeg ser en fare i at alt blir målt i forhold til respons, sier Røine til digi.no.

- Det vil tvinge seg fram en debatt om omsetningsannonser hvor man betaler etter hvor mye omsetning annonsen skaper. Det blir også galt å se på annonser på Internett som en statisk størrelse. Annonsebegrepet blir gammeldags når man snakker om Internett. Man må ta hensyn til muligheten for interaktivitet på Internett, og dette er upløyd mark hvor man må eksperimentere seg fram, sier Røine.

Til toppen