Nettbabyen går snart av seg selv

BarniMagen kom seg bort fra KPNQwest i tide og regner heretter å greie seg på egenhånd, også økonomisk.

Fortsatt må nok BarniMagen ha hjelp til teknisk drift av tjenestene BarniMagen.com og DinBaby.com. Som mange andre norske nettsteder, har babytjenestene hatt KPNQwest Norway som aksessleverandør

BabyMedia, som driver de to nettstedene, hentet sine servere klokken 20:00 søndag kveld hos KPNQwest. Etter tre og en halv time var nettstedene igjen tilgjengelige for brukerne.

- Dette hadde ikke gått så bra om vi ikke hadde forberedt denne eventualiteten gjennom hele siste uke. Nå hadde vi heldigvis alternativ serverhosting på plass, slik at alt gikk smurt, sier Siri von Krogh i BarniMagen til digi.no.

digi.no skrev i går om andre Internett-tjenester som måtte hente serverne sine på Storo i Oslo. Det kritiske spørsmålet er hvor lang tid overflyttingen tar og hvor lang tid tjenesten ligger nede.

Les sakene her:


- I det samme øyeblikket som serveren ble tatt ned så oppdaterte KPNQWest sine DNS servere til den nye IP adressen som vi hadde konfigurert klar i Forskningsparken. Da var det kunne den fysiske flyttingen fra Sandaker til Gaustad igjen og endring av IP-adressene på maskinene så var alt oppe å gikk. På akkurat samme måten kan alle gjøre det. Det tar ikke mange timene, mener Egil Nes som er daglig leder i ISP-selskapet WebDeal som var høyst delaktig i flyttingen.

De to nettstedene er imidlertid fortsatt noe ustabile og blir tatt ned innimellom for å "få på plass nye biter i puslespillet", som von Krogh skriver på sine egne hjemmesider.

Hun berømmer KPNQwest for god service og mener det har vært veldig sikkert å ha serverne stående hos selskapet, ikke minst med hensyn til oppetid.

- Det er veldig beklagelig at KPNQwest har gått konkurs, men vi hadde uansett tenkt å flytte serverne over til en ny leverandør som er betydelig billigere. Serverleie er den dyreste kostnaden vi har, sier jordmoren som da ikke tar med lønnen for fem personer i regnskapet.

BarniMagen driver med en kostnad på mellom 250.000 og 300.000 kroner i måneden. En av de fem jobber kun med provisjonssalg og får altså ikke utbetalt lønn, mens minst to av de andre driver også med reklamesalg.

Hun opplyser at mai er den første måneden babytjenesten får driften over i pluss. Blant annet sørger en avtale med Lilleborg for akkurat det.

BarniMagen har også tidligere meldt om plussresultater, men det har kun vært for enkeltmåneder. Nå mener von Krogh hardnakket at de skal greie å få til et positivt resultat for hele året.

- Det går veldig bra for tiden. Vi lever av reklamepakker og tjener på å ikke overøse kundene våre med tilbud. Vi kjører ganske eksklusivt, sier hun og sier de også planlegger en betalingstjeneste.

- Vi jobber med det. Det skal være lavpris for medlemmene våre, og de skal få mye goodies igjen for betalingen, mener hun. Per i dag har tjenestene 27.000 registrerte medlemmer og nærmer seg tre millioner sidevisninger i måneden. BarniMagen.com og DinBaby.com blir benyttet av rundt 200.000 unike datamaskiner i måneden, eller det som Norsk Gallup Institutt kaller unike besøkende.

I tillegg til betaling fra medlemmene, driver tjenestene med endel ekstra aktiviteter for å få inntekter. Et samarbeid med Cappelen om en svangerskapskalender i et opplag på 4.000 fikk oppmerksomhet da den ble gitt til Ari og prinsesse Märtha i forbindelse med bryllupet i forrige måned.

BarniMagen har en royalty-avtale med forlaget etter å ha levert innholdet.

- Den skal trykkes opp i et nytt opplag i høst. Det er ikke minst nettbrukerne hos oss som har bidratt med innholdet i kalenderen, sier jordmoren som fortsatt, to år etter oppstarten, må støtte seg til slekt og venner som investorer.

- Vi har ingen storinvestorer hos oss, nei. Men du kan skrive at vi absolutt er interessert i få kontakt med noen, ler hun.

Til toppen