Nettbank-entusiastene er som oftest blonde menn

Kanskje ikke så overraskende, men likevel: Svenske menn er de ivrigste nettbankbrukerne.

Ferske tall fra analysebyrået Jupiter MMXI viser at andelen europeere som besøker finans-tjenester på nettet har doblet seg i visse markeder, og tiden de bruker på disse tjenestene har økt med inntil 60 prosent.

Mer enn 20 millioner europeere har vært innom bank- og finanssider på nettet, hjemmefra, i mai. Det de ser etter er nettbank, forsikring, finansiell informasjon og online aksjehandel. 70 prosent av de besøkende var menn.

Det er i Norden vi finner størst andel av nettbrukere som besøker bank- og finanstjenester. I Sverige, der analysebyrået måler nettbruk både hjemme og på jobb, var rundt 60 prosent av nettbrukerne innom slike tjenester i mai.

I Norge var litt over halvparten av nettbrukerne (56 prosent) innom bank- og finanstjenester denne måneden. I Danmark var tallet 45 prosent.

Til toppen