Nettbanken bøyde av og inngikk forlik

En bankkunde som overførte halv million til feil konto, får nå dekket tapet av banken.

Grete Fossbakk overførte penger via nettbanken sin i 2006. Hun skrev inn et siffer for mye, og det fanget ikke bankens systemer opp. Dermed endte pengene på kontoen til en fremmed person, som brukte opp store deler av summen.

Banken ville i utgangspunktet ikke erstatte beløpet, og saken skulle opp for Nord-Troms tingrett i Tromsø 1. og 2. april. Nå har imidlertid Sparebank1 inngått forlik med Fossbakk, og hun får dekket tapet sitt. Det skriver Forbrukerrådet på Forbrukerportalen.no.

Finansminister Kristin Halvorsen krevde styrket sikkerhet i nettbankene som en følge av hendelsen, og det har resultert i at samtlige norske nettbanker har forbedret sine systemer slik at noe slikt ikke skal kunne skje igjen.

- En lignende sak vil derfor ikke kunne oppstå igjen. Spørsmålet i denne saken har kun vært hvem som er nærmest til å dekke tapet. Dette er nå etter vårt syn løst på en riktig måte, sier Fossbakks advokat, Jon-Andreas Lange i Forbrukerrådet, til Forbrukerportalen.no.

Les mer om saken på Forbrukerportalen.no.

Til toppen