Nettbanken til DnB virker ikke

DnB har akkurat satt i gang en massiv markedsføring av sin Internett-bank, men klør seg nå i hodet over et uvanlig problem.

DnB, Norges største bank, har ikke forhastet seg ut på Internett, men tatt seg god tid til å utvikle og teste sin hjemmebankløsning. Først i mai var selskapet helt trygg på at Internett-banken kunne markedsføres til alle deres kunder. For å kunne takle kundetilstrømingen en større markedskampanje har gitt, oppgraderte banken programvaren på sin server på fredag. Nå kimer telefonene på brukerstøtte.

Første gang brukere skal betale regninger over Internett, må de laste ned ny sikkerhetsprogramvare, men så opplever en del brukere at skjermen blir grå og maskinen låser seg, forteller Geir Falkenberg, informasjonssjef i DnB til digi.no.

En kunde som tok kontakt med digi.no fortviler over at han nå ikke får betalt sin regninger.

- Vi forstår ikke riktig hvorfor skjermen blir grå. Vår dataavdeling og konsulentselskapet Andersen Consulting som har laget løsningen sammen jobber på spreng med å finne ut av dette, men foreløpig står vi fast, sier Falkenberg.

DnB har fått en del klager, men vet foreløpig ikke hvor mange kunder som er rammet. Foreløpig er det bare 7.000 av DnBs rundt 500.000 kunder som bruker internettbank. DnB tror problemet kan ha med det store antall versjoner av forskjellige nettklienter løsningen må håndtere.

Til toppen