BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nettbankene i langdryg nedetid-trøbbel

EDB klarer ikke å løse nedetiden til DnB Nor og Skandiabanken.

17. juni 2008 - 15:30

Det er EDB som levererer tjenester til mange av Norges største banker, deriblant DnB Nor og Skandiabanken.

digi.no har jevnlig i hele dag fått tilbakemeldinger fra fortvilede kunder som ikke kan logge seg inn på nettbankene.

DnB Nor har 800.000 nettbankkunder, men nettverksproblemet skulle ifølge informasjonsrådgiver Marit Giske i DnB Nor være løst allerede i formiddag. Det uttalte Giske til digi.no, og hun hevdet at det «lille» problemet skyldtes en mindre omlegging. Nedetiden skulle kun ha vært tilstede en kort halvtime mellom 1000 og 1030.

    Les også:

Men fortsatt strømmer sinte meldinger inn til digi.no, som blant annet disse:

«jeg var inne i fillialen til DNBnor på Økern idag formiddag ca kl.12.30 -- da var alle datasystemene nede - de ansatte satt og tvinnet tommeltotter.

Det var vist andre gangen denne dagen -- hvilke systemer har de egentlig ?»

«nettbanken er nede igjen,det er den jo hele tiden,skal bytte bank jeg,dette er jeg lei....kunde service i dnb nor er ræva (15.07).»

Også Norges fjerde største nettbank, Skandiabanken sliter, og det er spesielt aksjehandel-kundene som blir berørt av den nettbaserte aksjehandelen som igjen skaper problemer for aksjeinvestorene. Skandiabanken har 315.000 nettbankkunder, hvorav 30.000 er aksjekunder.

Kunder som ringer til Skandiabanken får denne beskjeden:

«Hvis du ringer fordi du har problemer med å logge på eller få utført tjenester, kan dette skyldes at vi har problemer med vårt nett.»

En av mange e-post til digi.no sier dette:

17.06.2008 13:10 skrev Bank-kunde
«Det har vært umulig å logge seg inn i Skandiabanken rundt lunsjtider i dag.

Det gjør det kjemperisikabelt å drive aksjehandel gjennom Skandiabanken - du risikerer å miste muligheten til å kjøpe eller selge aksjer når du mest ønsker det. Utrolig at så store nettbanker ikke har pålitelige innloggingsløsninger».

Verken informasjonssjef Torgeir Kristiansen i EDB eller Helge Lorange i EDB Drift har ringt tilbake til digi.no på forespørsel om hva som er årsaken og status.

Men informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken forklarer at den planlagte oppgraderingen i natt ble lovet ferdigstilt klokken 0800 i dag.

- Dessverre har situasjonen blitt slik at oppgraderingen utilsiktet har skapt ustabilitet, og vi har måtte tilbakekalle en del ting vi hadde tenkt å rulle ut i dag, sier han til digi.no.

Det er stor treghet i serverne og av syv servere, skal nå to være friskemeldte, forklarer han. En del kunder vil derfor nå kunne komme inn, men mange opplever fortsatt problemer med å få logget seg inn.

- Dette er en situasjon som overhodet ikke burde ha skjedd, og vi legger oss helt flate. Vi jobber for å få det hele opp igjen, og håper at alt vil være som normalt i løpet av ettermiddagen, sier Anderson.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.