JUSS OG SAMFUNN

Nettbasert analyseinstitutt dropper sårbare Norge

Det internettbaserte analyseselskapet Zapera lanserte sin nordiske virksomhet med brask og bram i januar i fjor. Nylig kastet den danske direktør Lars Lund Nielsen inn håndkleet i Norge.

21. mai 2002 - 10:44
Zapera.com AS



"Mens mange Internettvirksomheter slåss for å overleve,slår nå det danske analyseinstituttet Zapera opp dørene til hele Norden"

Kommunernes PensionsforsikringSlottsbacken



Jon Cappelen


Les sakene her:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess


I mars 2002 bestemte det danske styret i Zapera seg for å legge ned den norske kontoret. Dermed måtte Jon Cappelen og fire-fem personer slutte.

Det opplyser administrende direktør Lars Lund Nielsen til digi.no.

- Vi ble rammet svært hardt av 11. september. På det tidspunktet var vi meget fokusert på kommunikasjonstesting, siden Jon Cappelen hadde en slik bakgrunn. Vi prøvde å dreie fokuset over til andre typer analysevirksomhet, men lyktes ikke, sier den danske sjefen.

- Adspendingen på det tidspunktet var utrolig lavt i hele Norden. I både Danmark og Sverige var det 30 prosent lavere enn året før. I tillegg var vi meget avhengig av én stor norsk kunde med amerikansk bakgrunn. Da kunden forsvant, var det ene benet vi sto på i Norge vekk, opplyser han.

Nielsen vil ikke si noe om hvilken kunde det dreide seg om - utover at det var et selskap som var meget kjent i Norge.

Uansett var ikke den danske ledelsen lenger innstilt på å finansiere den norske driften.

- Det ble en styrebeslutning å ikke sende mer penger opp til Norge, sier han.

Men datterselskapene i Sverige og Finland er beholdt. Per i dag er det 36 ansatte totalt i Zapera.com. Til sammen har selskapet 250 kunder i Norden.

Dessuten eksisterer fortsatt internettpanelet i Norge.

- Fordelen med online-paneler er jo at man ikke fysisk trenger å være til stede i selve landet. De kan driftes på tvers av landegrensene, sier Nielsen.

Zapera inngikk nylig en partneravtale med et annet analyseselskap, tyske Ciao.com AG, for å gjøre undersøkelser i hele Europa.

- Vi har opplevd at en lang rekke store kunder, som Carlsberg, Ericsson og SAS, ikke anser Norden som primærmarked. Det konsentrerer seg om Tyskland, BeNeLux-landene og Storbritannia, hevder han og har dratt på turné sammen med broren sin gjennom hele Europa for å finne de rette partnerne.

Ciao.com holder til i München og sammen vil partnerne ha direkte adgang til mer enn 500.000 respondenter i Europa, skriver selskapene i en pressemelding.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.