Nettbasert analyseinstitutt dropper sårbare Norge

Det internettbaserte analyseselskapet Zapera lanserte sin nordiske virksomhet med brask og bram i januar i fjor. Nylig kastet den danske direktør Lars Lund Nielsen inn håndkleet i Norge.

Det var i januar i fjor Zapera.com AS annonserte at de skulle erobre hele Norden med sine internettbaserte undersøkelser.

Selskapet reklamerte med at de sto klar med Nordens første spørrepanel på nettet og de første pan-nordiske analyser i løpet av våren.

"Mens mange Internettvirksomheter slåss for å overleve,slår nå det danske analyseinstituttet Zapera opp dørene til hele Norden", skrev selskapet i en pressemelding.

Kommunernes Pensionsforsikring og det nordiske ventureselskapet Slottsbacken hadde besluttet å investere 25 millioner danske kroner i satsingen.

Tre heleide datterselskap i Norge, Sverige og Danmark skulle finansieres med emisjonspengene og sammen med den danske virksomheten ville de bli en seriøs utfordrer med sine forbrukerbaserte panelmålinger i Norden.

Bare i Norge skulle det rekrutteres en base med 10.000 nordmenn, og det norske selskapet var på plass i mai i fjor. Administrerende direktør Jon Cappelen var svært offensiv helt fra starten og hevdet at rene nettbaserte undersøkelser var minst like gode som de som ble foretatt i mer tradisjonelle former.

Det skapte bråk i analysebransjen.

Les sakene her:



I mars 2002 bestemte det danske styret i Zapera seg for å legge ned den norske kontoret. Dermed måtte Jon Cappelen og fire-fem personer slutte.

Det opplyser administrende direktør Lars Lund Nielsen til digi.no.

- Vi ble rammet svært hardt av 11. september. På det tidspunktet var vi meget fokusert på kommunikasjonstesting, siden Jon Cappelen hadde en slik bakgrunn. Vi prøvde å dreie fokuset over til andre typer analysevirksomhet, men lyktes ikke, sier den danske sjefen.

- Adspendingen på det tidspunktet var utrolig lavt i hele Norden. I både Danmark og Sverige var det 30 prosent lavere enn året før. I tillegg var vi meget avhengig av én stor norsk kunde med amerikansk bakgrunn. Da kunden forsvant, var det ene benet vi sto på i Norge vekk, opplyser han.

Nielsen vil ikke si noe om hvilken kunde det dreide seg om - utover at det var et selskap som var meget kjent i Norge.

Uansett var ikke den danske ledelsen lenger innstilt på å finansiere den norske driften.

- Det ble en styrebeslutning å ikke sende mer penger opp til Norge, sier han.

Men datterselskapene i Sverige og Finland er beholdt. Per i dag er det 36 ansatte totalt i Zapera.com. Til sammen har selskapet 250 kunder i Norden.

Dessuten eksisterer fortsatt internettpanelet i Norge.

- Fordelen med online-paneler er jo at man ikke fysisk trenger å være til stede i selve landet. De kan driftes på tvers av landegrensene, sier Nielsen.

Zapera inngikk nylig en partneravtale med et annet analyseselskap, tyske Ciao.com AG, for å gjøre undersøkelser i hele Europa.

- Vi har opplevd at en lang rekke store kunder, som Carlsberg, Ericsson og SAS, ikke anser Norden som primærmarked. Det konsentrerer seg om Tyskland, BeNeLux-landene og Storbritannia, hevder han og har dratt på turné sammen med broren sin gjennom hele Europa for å finne de rette partnerne.

Ciao.com holder til i München og sammen vil partnerne ha direkte adgang til mer enn 500.000 respondenter i Europa, skriver selskapene i en pressemelding.

Til toppen