"Mens mange Internettvirksomheter slåss for å overleve,slår nå det danske analyseinstituttet Zapera opp dørene til hele Norden"
Kommunernes PensionsforsikringSlottsbacken
Jon Cappelen
Les sakene her:
I mars 2002 bestemte det danske styret i Zapera seg for å legge ned den norske kontoret. Dermed måtte Jon Cappelen og fire-fem personer slutte.
Det opplyser administrende direktør Lars Lund Nielsen til digi.no.
- Vi ble rammet svært hardt av 11. september. På det tidspunktet var vi meget fokusert på kommunikasjonstesting, siden Jon Cappelen hadde en slik bakgrunn. Vi prøvde å dreie fokuset over til andre typer analysevirksomhet, men lyktes ikke, sier den danske sjefen.
- Adspendingen på det tidspunktet var utrolig lavt i hele Norden. I både Danmark og Sverige var det 30 prosent lavere enn året før. I tillegg var vi meget avhengig av én stor norsk kunde med amerikansk bakgrunn. Da kunden forsvant, var det ene benet vi sto på i Norge vekk, opplyser han.
Nielsen vil ikke si noe om hvilken kunde det dreide seg om - utover at det var et selskap som var meget kjent i Norge.
Uansett var ikke den danske ledelsen lenger innstilt på å finansiere den norske driften.
- Det ble en styrebeslutning å ikke sende mer penger opp til Norge, sier han.
Men datterselskapene i Sverige og Finland er beholdt. Per i dag er det 36 ansatte totalt i Zapera.com. Til sammen har selskapet 250 kunder i Norden.
Dessuten eksisterer fortsatt internettpanelet i Norge.
- Fordelen med online-paneler er jo at man ikke fysisk trenger å være til stede i selve landet. De kan driftes på tvers av landegrensene, sier Nielsen.
Zapera inngikk nylig en partneravtale med et annet analyseselskap, tyske Ciao.com AG, for å gjøre undersøkelser i hele Europa.
- Vi har opplevd at en lang rekke store kunder, som Carlsberg, Ericsson og SAS, ikke anser Norden som primærmarked. Det konsentrerer seg om Tyskland, BeNeLux-landene og Storbritannia, hevder han og har dratt på turné sammen med broren sin gjennom hele Europa for å finne de rette partnerne.
Ciao.com holder til i München og sammen vil partnerne ha direkte adgang til mer enn 500.000 respondenter i Europa, skriver selskapene i en pressemelding.