Telenor-selskapet Djuice har inngått en avtale med Burson-Marsteller som innebærer at PR-byrået blir 'djuice dragons'-prosjektets globale PR-rådgiver og leverandør av krise- og beredskapssystem.
Djuice er hovedsponsor for Knut Frostads deltagerbåt i Volvo Ocean Race (tidligere kjent som Whitbread-seilasen).
Burson-Marstellers Oslo-kontor vil bli det koordinerende punktet, om en krise skulle oppstå i det to år lange prosjektet.
- Gjennom de siste månedene har vi arbeidet nært sammen for å utvikle et internettbasert krise- og beredskapssystem for djuice dragons-prosjektet. Det unike med dette systemet er at det er enkelt å benytte for å koordinere en krise - uavhengig om de ansvarlige befinner seg på ulike geografiske punkter rundt om i verden, sier skipper Frostad i en pressemelding.
Det er et omfattende krise- og beredskapssystem som er utviklet.
- Målet er å sikre alle praktiske og kritiske informasjonsutfordringer om en verst tenkelig situasjon skulle oppstå. Systemet vil være i funksjon så lenge båten og mannskapet ligger i trening, er på vei i de ni etappene i seilasen, og når det gjennomføres seilaktiviteter for sponsorer og samarbeidspartnere året etter at seilasen er ferdig, forteller Harald Hjort, som er prosjektdirektør for djuice dragons.
Grunnen til at systemet (eller planen - som inneholder en ansvarsrettet organisasjonsstruktur som trer inn hvis det skjer noe spesielt) kalles 'internettbasert', er enkel.
- Planen ligger på Internett. Skjer det noe dramatisk har vi et akutt behov for å kontakte mange personer samtidig. Både pårørende, sponsorer og andre involverte må få førstehånds informasjon. Nå kan alle involverte personer gjøre seg kjent med planen og få et realistisk forhold til hvem som blir kontaktet først i krisesituasjoner, forteller han til digitoday.no.
Burson-Marsteller var også leverandør av PR- og krise- og beredskapstjenester for Kværner Innovation i Whitbread Round the World Race i 1997-98.