Nettbasert veiviser for vordende dotcomere

Microsoft har lansert et nytt initiative, kalt "dotSmart". Det fortoner seg som en Internett-basert veiviser for vordende dotcomere.

Du finner dotSmart på "ecommerce"-sidene på Microsofts nettsted. Initiativet fortoner seg ved første øyekast som en omstrukturering og kraftig utvidelse av disse sidene. I praksis dreier det seg om et forsøk på å overføre den kjente "veiviseren" fra selskapets Office- og andre applikasjoner, til alt som har med å opprette et e-handelssted på nettet.

I innledningen til siden heter det at "å planlegge en dotcom er akkurat som å planlegge enhver annen forretning". DotSmart tilbyr en strukturert og veiledet måte å gjennomføre ikke bare planleggingen, men også opprettelsen av et e-handelssted, inklusiv personlig veiledning i hvordan velge blant Microsofts tallrike verktøy og applikasjoner, og få dem til å spille sammen.

I startfasen ledes du skritt for skritt gjennom de grunnleggende gjøremålene: formulere en visjon, definere en målgruppe, hakke ut en forretningsmodell. Så må du gjennom en fase der du skal opprette målbare milepæl for forretningen. Først når dette er klart går du over til hvordan e-butikken skal se ut, hva slags IT-løsninger som kreves, og hvor din egen kompetanse ikke strekker til.

Dette videreføres og utvides gjennom ulike typer informasjon og tjenestetilbud fra både Microsoft og partnere - Compaq, Intel, KPMG, Andersen Consulting og PricewaterhouseCoopers er blant dem. Dette er fordelt på forretningsstrategier og tekniske strategier, samt en interessant side som forteller sannheten (the dot-truth) om hvordan Microsoft står seg i sammenlikningen med Sun (den påståtte "dot in .com"). Dessuten tilbys flere suksesshistorier fra Microsofts virkelighet.

Arbeider du lenge eller grundig nok med dotSmart, vil du få direkte og personlig oppfølging fra Microsofts spesialister, heter det.

Til toppen