Nettbaserte internett-målinger kommer til høsten

Etter at amerikanske Media Metrix kjøpte svenske SIFO Interactive blir navnet MMXI Nordic. Nå lover selskapet på tro og ære norske internettmålinger på nettet til høsten.

Svenske SIFO Interactive Media har lenge snakket om å inføre internett-målinger i Norge. Først gjennom norske Feedback og så etter hvert på egen hånd.

Først var det snakk om trafikkmålinger som skulle estimere besøk og sidevisninger gjennom måleverktøyet NETcheck. Dette skulle skje gjennom kopling til nettstedenes servere.

digi.no skrev sist høst at SIFO i stedet prøvde å selge inn utvalgsmålinger hvor et panel med norske nettbrukere måtte installere en programvare på PCene sine for å kartlegge unike brukere av hvert nettsted.

Daglig leder i det tidligere SIFO Interactive Media, Lars Bjørkman, uttalte i oktober 1999 at norsk lansering muligens kunne være seks måneder unna. Men dét var avhengig av at norske internettaktører var villige til å betale en høy inngangsbillett på flere hundre tusen kroner i året.

I forbindelse med oppkjøpet fra amerikanske Media Metrix tilfører innføringen av målesystemet i Europa enda flere ressurser. Systemet heter RelevantKnowledge og plasseres hos et utvalg av brukere. I Norge har det i utgangspunktet vært snakk om 800 PC-brukere i et panel med mulighet for økning til et par tusen mennesker i løpet av en kortere periode.

Systemet minner om TV-Meter panelet som benyttes på TV-området og som ved årskiftet ble overtatt av Norsk Gallup Institutt.

I dag er det stort sett Norsk Gallup Institutts telefonmålinger som er styrende på nettmålingsmarkedet i Norge. Gallup er også i gang med planene om å innføre servermålinger i Norge gjennom systemet WebMeasure.

I forbindelse med oppkjøpet skifter SIFO Interactive Media (som har vært et datterselskap i SIFO Group) navn til MMXI Nordic. MMXI etablerer seg først i Danmark i konkurranse med Gallup og deres WebMeasure-målinger. WebMeasure gir imidlertid ikke tall på unike internettbrukere og deres brukermønstre slik Media Metrix sitt RelevantKnowledge gjør.

- Vi kommer til å gå inn på både trafikk- og panelmålinger i Danmark, men vi vil satse mest på panelmålinger, sier administrerende direktør i MMXI Nordic, Lars Bjørkman.

Selskapet satser i Danmark før Norge på tross av at det norske internettmarkedet tradisjonelt har blitt sett på som et modnere internettmarked.

- Jeg tror Norge og Danmark er to likeverdige markeder. For oss er det viktig å bli etablert i Norden og framfor alt i Skandinavia, sier Bjørkman.

Men de norske planene er ikke lagt på is.

- Vi har planer om å lansere MMXI-målinger i Norge i løpet av andre halvdel av dette året. Vi har gjort en hel del forandringer og forbedringer. Når vi nå går inn i MMXI-sfæren vil vi implementere en helt ny programvare, og vi går inn i et helt nytt webuniversum. Vi kan ikke gjøre alt samtidig, understreker Bjørkman overfor digi.no.

- Når vi først går inn, kommer vi til å satse seriøst, sier Bjørkman.

SIFO Interactive Media har hittil ikke akkurat vært en innbringende affære for eieren - SIFO Group. I 1999 hadde selskapet en omsetning på 12 millioner svenske kroner, med et resultat på minus 12 millioner.

- Er internettmålinger dømt til å være et tapssluk i flere år framover?

- Ja, det vil ta tid før det lønner seg, så aktører må være forberedt på å satse, sier Björkman.

Den klare ambisjonen til Björkman og hans selskap er å bli størst på internettmålinger.

- Hvordan skal dere klare det?

- Vi får se om vi klarer det, men vi har et veldig bra produkt som i dag finnes i mange land, argumenterer han.

SIFO Group eier det norske analyseinstituttet Feedback, men administrerende direktør Michael Tetzchner sier til digi.no at det amerikanske oppkjøpet av datterselskapet SIFO Interactive ikke vil få konsekvenser på eierskapet i Norge.

Til toppen