Nettbransjen fremdeles preget av jukseklikk på annonser

Norske nettaviser og portaler klikker på annonser på egne hjemmesider for å skru opp klikkraten og pris på kampanjene. Det går frem av reklametrackinger utført av Digtective.com.

Tidligere i år skrev digitoday.no om en selger i Spray Network som klikket på annonser fra IT-Akademiet på Spray-portalen.

Årsaken til slik klikking er å heve klikkraten på annonsene, noe som igjen brukes til å øke verdien for annonsørene og dermed prisen på annonsene, slik at selgeren kan "sikre" seg et nytt salg ved neste korssvei.

Men selgeren ble avslørt og trakk seg fra stillingen.

Dette var imidlertid ikke et unikt tilfelle, hevder tracking- og analyseselskapet Digtective.com AS. Dette selskapet kjører et system som skal få annonsekjøperen til å få full oversikt over sine nettkampanjer. De kan blant annet spore opp hvilket domene og ip-adresse som er inne på en annonsene og følger disse hele veien fram til et eventuelt respons. Dette for at annonsøren skal kunne se hvilke nettsteder som gir "return on investment", og hvilke som ikke gjør det.

Yann Skaalen ved Digtective sier til digitoday.no at det også i selskapets tracking og analyse ligger en form for "forsikring" for annonsørene at nettstedene leverer etter avtale.


Denne forsikringen skal gjelde i forhold til plasseringer av annonser, tidspunkt, rettet mot riktige browsere og liknende. Dette er en tjeneste som annonsørene har vært vant til å motta når det gjelder annonsekontroll av print og TV, men som mange ennå ikke vet at de også kan få på Internett. Dette er også nettstedene klar over, og selv om vi ser mindre av det nå enn tidligere, er det fortsatt endel svin på skogen hos nettaktører som lever av nettannonsering.

- Dette er ikke utbredt, men det skjer. Vi har full forståelse for at det fra store selskap som også sitter som eiere av flere nettsteder, vil måtte bli en del intern klikking på egne nettsteder. Dette er selskap med flere hundre til over tusen ansatte, og vi kan ikke filtrere ut de enkelte avdelingene i under et domenenavn.
En del av dette er bare uvitenhet, både at selgere og andre interne klikker for å "hjelpe bedriften." Men i de tilfellene vi ser at antallet klikk er unormalt høyt, setter vi oss ned og diskuterer dette med våre kunder, og kunden velger da en eller annen reaksjonsform overfor nettstedene, sier markedssjef Martin Frøyhaug til digitoday.no.

- Det kan være en ide å gjøre som hos enkelte nettsteder, hvor salgsstaben sitter på et eget domene, sier Frøyhaug som mener at det da blir mer oversiktlig.
- Dette er noe nettstedene selv bør rydde opp i. Det har med troverdighet og tillit å gjøre, sier Frøyhaug til digitoday.no

I tillegg ser Digtective en stadig økende trafikk fra webcrawlere som utfører virtuelle klikk på nettannonser og ønsker at også nettstedene setter fokus på dette. Selskapet opplyser at en del selskaper har webcrawlere som overvåker konkurrentens nettsted, og sjekker alle forandringer og klikk som skjer på den og den nettsiden, og som sjekker alle kampanjene selskapet som blir overvåket kjører.

Det finnes også store internasjonale aktører som samler informasjon om all form for annonsekampanjer og som i ettertid selger dette til interesserte annonsører. Denne form for trafikk på annonsørers reklamekampanjer skaper visninger og klikk på annonser som faktisk er betalt for, og som aldri vil gi annonsøren noen avkastning i en eller annen form for respons. Derfor bør denne form for trafikk filtreres ut fra nettstedenes egne statistikker slik at ikke kundene deres skal måtte ta kostnadene ved at det ikke er reelle personer som visningene blir rettet mot eller klikker.

- Vi har registrert at webcrawlere står for opp til syv prosent av totale klikk på kampanjer vi har overvåket, sier Frøyhaug.

Når det gjelder annonser som blir klikket på fra annonsemediet selv, varierer dette fra bedrift til bedrift. Men Digtective melder i fra til sine kunder, som er annonsørene, hvis det kommer mer enn ti klikk på en og samme banner fra nettstedet som kjører kampanjen.

Frøyhaug forteller til digitoday.no at enkelte "nettsteder" har over hundre klikk på eget nettsted, noe som indikerer at noen aktivt klikker.

- Totalt sett er kampanjer kanskje på flere tusen klikk slik at den prosentmessige andel som kommer som klikk fra ett enkelt nettsted selv ofte kan være liten, men for det ene nettstedet har vi i de aller verste tilfellene registrert mellom 20 og 30 prosent av klikkene fra nettstedene selv, sier Frøyhaug til digitoday.no.

Til toppen